Национализация му е майката

Днешните протести не мога да ги разбера.

Били срещу високите сметки за ток. През януари, но и по принцип.

Колкото до януари, сметките очевидно са по-високи от декемврийските по причина, че през декември като се запразни от 21-ви, та се мина в работен режим чак на втори, което няма как да не е повлияло на отчитането. Очевидно има и някакви откровено сгрешени сметки – хора, плащали под сто лева внезапно трябва да платят примерно петстотин, ама то винаги има такива случаи и то не само през януари. И на нас са ни обърквали сметката та знам, че никак не е приятно.

А що се отнася по принцип… Аз съм човек с добро образование, с квалификации и умения, което метафорично ме поставя в по-висока класа от тази на средната улична метачка. Обаче брутната ми заплата е… ТАДАММММ! 430 лева. Словом: четиристотин и трийсет. Бруто: 328. Словом няма да го пиша, щото ме е яд. Неква тъпа библиотекарка, к’во иска повече. Пък и на кого му трябват библиотеки? Все едно, това е друга тема, която няма да зачеквам сега. Дали ни трябват библиотеки де.

Темата обаче за доходите на населението е съвсем друга. Видният финансов гений и международно признат икономист Симеон Дянков на няколко пъти изтъква тезата, застъпвана преди това от предшественика му Орешарски, че високите доходи тутакси ще вдигнат инфлацията, понеже населението веднага ще се юрне да пазарува каквото му трябва и каквото – не. Нещо като постоянен черен петък. Но цените на стоки и услуги няма как да се съобразяват с доходите на раята, а трябвало да са европейски.

Та те я и причината за масово образуваните нерви.

Ако някой от протестиралите днес вярва, че национализацията на ерп-тата ще му намали сметката за ток, да ходи в Северна Корея да се проветри.

Цените на лекарствата не ви ли се струват високи? И що си купувате кренвирши „Народен“, дето и котката пред блока ги избягва, ми не се вземете от ония в естествено черво за десет лева килото? Кашкавала вече отдавна го стържете върху филийките, а не го режете, щото така се разходва по-малко, нали? Научихте кои са най-евтините магазини за дрехи втора употреба, обувките си ги купувате за по десетина лева чифта от китайските вериги… Но ако се национализират ЕРП-тата, това вероятно ще се оправи.

Все едно. Живи и здрави.

15 thoughts on “Национализация му е майката

  1. 1. Държавните монополи се контролират по-лесно, отколкото частните. Идеята на приватизацията на сектора бе по някое време да се получи реална конкуренция. В момента сме толкова далеч от такава ситуация, колкото и преди приватизацията. Но ако ще е монопол, то по-добре да е държавен.
    2. Главният проблем, наистина, е не толкова във високите сметки, колкото в ниските доходи.
    3. Новите ни псевдолиберални икономисти биха ти казали, че ако не си доволна от доходите си, то следва да се реализараш в частния сектор. Само че такова мислене не ни дава отговор на въпросите, ако всички станем предприемачи, то тогава кой ще ни обслужва в библиотеките, кой ще учи и забавачва децата ни, кой ще работи за предприемачите? Предприемачите, наистина, са страшно важни за благоденствието ни. Но също толкова важни са и техните квалифицирани работници, които не се впускат в предприемачеството, както и заетите в „непроизводителните“ сектори като образование и култура.

    В заключение: или реална конкуренция или одържавяване на ЕРП-тата и другите монополисти.

    • А за колко „стоят“ наистина добрите библиотекарки? И стоят ли само или вършат и някаква работа?

      Айде стига с пазарен фундаментализъм. Ако ще заместваме библиотекарките с хора с основно образование (бивши метачи на улиците, например), то кой ще ни обслужва? И доколкото „стоенето“ се отнася и за учителите, то нищо чудно, че из форумите дращят хора, които при изписването объркват фамилията си, какъвто е твоя случай. Предполагам си „Илиева“.

      • Ани пародира Премиера-Слънце, който каза същото за учените от БАН. „Ако бяха наистна добри учени, нямаше да седят тука за 250 лв заплата.“ (цифрата я цитирам по памет)

      • Курт, това е сарказъм, няма защо да си образуваш нерви. 🙂 Както каза Жеко, Ани просто цитира Премиера. Пак добре, че не реши да перифразира изцепките му по повод Обсерваторията.

      • В „Сговор на глупци“ главният герой се пробваше да отглежда боб в офиса. Можеш да опиташ и ти да направиш библиотеката по-многофункционална :-).

      • Курт, за нищо 🙂
        Просто аз съм феодален бански старец и като видях, че на Марфа заплатата е приблизително колкото мойта, и като гледам, че тя нещо недоумява що й е такава заплатата, пък на мен съвсем наскоро ми обясниха в прав текст, реших да я светна, та да не се мъчи.

        Марфе, за нищо не ставаме и двете, тва е положението.
        Дай първо да земем поне да кръстосаме овцете с картофите и да оптимизираме процеса? Имам тука един познат бански старец, не е добър учен и само стои и произвежда ГМО-та за 300 лв. на месец – да му възложим проекта с мериносовите картофи? Отглеждането им ще е мързелива работа, тъкмо като за такива като нас: просто ги садиш на слънце и ги поливаш, а вълната стрижеш с картофобелачка.
        Мисля, че току-що написах най-смисления коментар по повод на ситуацията в държавата.

        • 😆 😆 И аз съм с такива впечатления. Значи, виж там говори с човека и дай да търсим терен. Ако станат да растат и на балкон… Да не нахалствам де, ама така и така като ще ги подкара, ако може да оптимизира производството им до максимум!
          😆

  2. Ако се премахнат ЕРП-тата един куп излишни хора от веригата ще бъдат премахнати. Предпоставка за намаление на цените. Дали НЕК ще ги намали или ще ги остави на същото ниво вече е реторичен въпрос.

    • Божо, разтърсих се днес, понеже ми стана интересно – ЕРП-тата получават около 9 стотинки от всеки лев, който плащаме за ток. Това не е печалбата им, това е целият им приход, с който плащат заплати, поддържат мрежите и си плащат данъците.

      Държавата под една или друга форма получава 76 стотинки и половина от всеки лев, който плащаме за ток. Без да смятаме данъците и осигуровките от горните девет стотинки, нали :). Тя определя и цените от-до.

      Та… проблемът въобще не е в ЕРП-тата.

  3. Според мен хората не протестират срещу високите сметки, а срещу факта че а) няма конкуренция и б) енергийният регулатор не си върши работа. Завишените сметки не са измислица и НЕ са породени от студа, сезона, хороскопа или изригванията на слънцето. Майка ми плати сметка от почти 400 лева при предишни сметки за сродна консумация от 200-250 лева. Реалната цена на израсходваното от нея според супер неразбираемото хвърчащо листче е някъде към 70 лева. Останалото са такси.
    Аз живея в Германия. Цената ми на киловат-час е към 23 цента, основната такса е 7 евро. В моя град има минимум 7 доставчика, вероятно са повече, конкуренцията е силна, непрекъснато рекламират нови програми, промоции и тн. Таксата ми е ниска, защото заради силната конкуренция доставчиците са се освободили от ненужната адмиснистрация и ми дават възможност да управлявам плащанията си изцяло по интернет, без да се занимавам със служители. Отчита се веднъж в годината.
    Да, токът ми е скъп. Каква е разликата ли? Ами разликата е че ако закъсам с парите и реша да намаля консумацията, това ще се отрази пряко върху сметката ми. Ако реша да спра да консумирам ток, сметката ми ще остане 7 евро. Има домакинства в България, които живеят на една крушка и на ръба на измръзването и пак плащат стотина лева.

  4. Аз пък съм инжинер и в частния сектор вземах 320 лева чисти + някакви бонуси за телефон. Не съм добър инжинер – участвал съм в проектирането само на няколко телефонната система на ТУ габрово, и съм изграждал структурното окабеляване и охранителните системи и на още обекти . Те вярно че си работят перфектно ама ей го на – явно сме били на загуба защото ми бавеха и изобщо не ми плащаха заплатата, а сега въпреки тези ми постижения, стаж и образование не мога да си намеря работа както ме съветва премиера. И уви покрай гравитирането ми около разни началници и шефчета имах възможност да се уверя че в малкия градец има феодално разпределение между работодателите за крепостните им селяни за които са се разбрали колко малко ще им плащат (ако изобщо им плащат). За съжаление не всеки може да изостави семейство и да се пресели с НУЛА лева в София надявайки се че там веднага ще се реализира.
    Пробвах с овцете – оказа се че трябва да имаш разрешителни и лиценз за фермер, лицензи за ветеринар и условия за щастливи овце – иначе глобяват ако те хванят.

    • Добре де, ама знаеш ли нещо за мериносовите картофи? Аз си мисля, че ще са щастливи в саксията на терасата, дет се казва, ще ги поливам редовно и така нанататъка, нали няма да ни глобят?

Вашият коментар

