Ощипете ме, да се събудя

Честно.

Напоследък никак не ми се пише. То ако тръгна, хич няма да се получи забавна публикация. А инак сега всеки ден, всеки час, навсякъде има мат’риял. Не като да няма. Достатъчно е човек да прочете/чуе поредното изказване на Булгарбаши, за да се зачуди в коя вселена е попаднал. Все едно.

Но днес някак ми се прищя да изкоментирам следното приникновение на председателя на БСК Божидар Данев, в чиято глава се родила брилянтната идея „избягалите висшисти“ да връщат парите за образование. Четете тук.

Гениално. Навремето робовладелците са осакатявали и/или оковавали робите си, за да не им бягат. Това предложение, няма как да не отбележа, е далеч по-хуманно. Остава въпросът кой е тоя идиот, дето бяга от хубавото и драпа към лошото. Честно казано, ако бях на мястото на Данев, щях да стимулирам подобни елементи да се махат, че да си останем само с хубавия материал, вместо да се чудя как да ги спра.

Говорейки си за идиоти тутакси се сещам за работодатели, които се стремят да задържат качествения си персонал посредством рестрикции, заплахи и ограничения.

Значи, да споделя под секрет с БСК и с частност с Данев, че ако успеят да бръкнат в джоба и на един „избягал висшист“, то той най-вероятно е завършил тутраканския филиал на пернишкия университет, така че и без това от него няма Бог знае каква полза. Но пък от друга страна подобен мат’риял едва ли ще хукне по чужбините за нещо друго, освен да мие чинии, така че при всички случаи сме на печалба.

А бе я…

19 thoughts on “Ощипете ме, да се събудя

  1. „Навремето робовладелците са осакатявали и/или оковавали робите си“
    Съмнявам се осакатяването да е било особено разпространено – логично е уврежданията на роба да му свалят цената. Виж, за жигосване съм чувал…

  2. Ето ти пример за осакатяване. Евнусите в харемите са били кастрирани като деца, с цел да не представляват заплаха за неприкосновеността на жените на собственика.

    Едва ли това е изключение.

  3. Въобще не ми е ясно защо разискваме точно това. Все пак е било практика да се избождат очите на робите, които са въртели да речем мелници, или да се трошат крака на работещи в мините, които спокойно са можели да си вършат работата и пълзейки. Подразбира се, че собственикът е гледал на тях като на оръдия на труда, а не като на стока, която е смятал да продава. Какво да обсъдим сега? Например, правилно ли е да казваме, че една идея е брилянта, след като едното е абстракция, а другото подсказва нещо материално? Или може би е по-добре да обсъдим разстоянията между редовете и шрифта на публикацията, а защо не и цвета на шрифта. Може би щеше да по-добре да бъде оранжев или сигнално зелен.

  4. По мои наблюдения по-скоро нашето образование има нужда да върне парите на голяма част от „вишистите“, заради това, дето им е причинило.

  5. Парите за висше образование по държавна поръчка са на данъкоплатците – така, че Божидар Данев има право да говори за тях по принцип. Но те се полагат на всеки от студентите, платени са от работещите членове на обществото за да се квалифицират, не са дадени назаем от държавата. А , че няма условия да се използва интелекта, получен в университетите – Данев да говори за мениджмънта, който по същество представлява.

    Същите българи при други мениджъри и други заплати успешно работят в чужбина. А условията за това се създават от други политици, на които не са им издали трудовата книжка в Министерски съвет и не са завършили милиционерската школа в Симеоново. И там футболисти с двеста думи в речника си не са доктор хонорис кауза на престижен университет.

    Ако не ме лъже паметта в блога на @Vasil Kolev (виж предишния пост) преди години имаше пост за България като страна на тоталната некомпетентност на мениджмънта, под който мога да се подпиша.

  6. Все си мисля, че тая идиотщина трудно ще се приеме. А и да се приеме, ще бъде поредната съвукупност от мъртвородени алинеи. Не се сещам за механизъм, по който някой може да задължи някого да плати подобно нещо. А за да се изгради такъв, ще е необходима структура, която ще гълта повече пари, отколкото би бил евентуалният доход от тия „глоби“, сумиран с невъобразимата* файда от задържаните висшисти. Да не говорим, че тогава пък и универитетите ще опустеят откъм свестни студенти, защото кадърните ученици ще предпочетат направо да завършат висшето си образование в чужбина. И тогава какво ще направим? Ще се яви някой титан на мисълта, който ще предложи да задължим гимназистите да кандидатстват само в България?

    Но, както и да е, дебилни предложения се случват винаги и навсякъде. По-тревожното в случая е друго. Фактът, че този, който е бил достатъчно малоумен изобщо да се сети за такова нещо, се намира на председателска позиция във важна икономическа организация, е меко казано тревожен. И аз щях силно да се впечатля, ако можех да се абстрахирам от това кой е на председателската позиция в Министерски Съвет…

    ––––––––
    Бележка под черта:
    * Думата „невъобразима“ в случая не е хипербола, нито някаква друга стилна фигура, която да внушава грандиозност. Не е дори ирония. Просто тази файда не съм в състояние да си я въобразя.

    • Механизма е лесен:
      казваш на университетите да ценообразуват реално, отпускаш целеви кредит на студентите държавна поръчка за да си платят, и им позволяваш да си приспадат погасителните вноски от данъците – неплащащите данъци няма от какво да си ги приспаднат. Не съм убеден че е разумно, но механизма е ясен.

  7. – Основен принцип на времето ни: сиренето е с пари за всички!
    – Правата и задълженията на гражданите са регламентирани от Конституцията и законите.
    – Висшето образование не е задължително в Република България.
    До тук няма възражения, предполагам.

    Следователно, във висшето образование всички учещи са с еднакви задължения. Главното от които е, да възстановят с печалба инвестицията, вложена в тяхното учение на този, който я е вложил – лична, семейна, фирмена или държавна (т.е. наша). След което са свободни да правят каквото решат.
    Всяка друга постановка е…и сами можете да я квалифицирате.
    Така че, ако някой е дебил то това сме всички ние, които години плащаме като попове и никой не попита за какво аджеба!

    • Какво?

      Нещо не схващам… Ако новоизлюпените висшисти имаха читава възможност за реализация по това, което са учили, в България, нямаше да бягат по чужбината. Просто като боза.

      Само дето тая възможност я няма. Ето ти каква реализация получават учените:
      http://www.nao-rozhen.org/job/fr.htm
      Обявата на роженската обсерватория. Може би сте я виждали. На мен от БАН ми предложиха работа като математик за 140 лева месечно – ако бях завършил бакалавър, щях да взимам 280. Купища работодатели искат е*ати и квалификациите, висшета, езици, шофьорски книжки, незнамсиквоси, а срещу това предлагат някаква никаква заплатка и отношение като към хлебна плесен.

      Как завършилият висшист да възстанови вложената в него инвестиция, като с работата по специалността си, която би намерил тук, в много от случаите не му стига за нищо?

      • Прав сте, не съм много ясен, особено в последното изречение.
        Всъщност дебили сме не защото плащаме, а защото оставяме „избраници” да купуват от наше име с наши пари нещо, за което същите не са осигурили ползване!

        Висшисти (добре или зле подготвени) ни трябват, те са ни бъдещето. Ако не умеем да ги използваме толкова по-зле за нас – бъдещето скоро няма да порозовее!

        За БАН – един от основните аргументи на министърчето (приеман обществено благосклонно) е „учените да си изкарват пари”. А военните? Те защо не карат с изкарани пари? И без това освен мисии друго не правят.

        Предназначението на висшистите е да възпроизвеждат елита на България, от утопични идеалисти нямаме нужда…

  8. Това няма да стане с „позволяваш“ а със „задължаваш“ да ги приспадат от данъците, което е нелогично откъдето и да го погледнеш. А тегленето на кредит ще превърне реализацията в чужбина в нещо още по-наложително.
    Наприемр, аз се намирам на хиляди километри от България и това не ми пречи да изплащам кредит в България. Дори ми е трудно да си представя как бих го изплащал, ако още си бях там.

    • Не разбирам какъв е проблема с „позволяваш“. Ако някой е толкова ларж, че го мързи да ги вписва в данъчната декларация, проблема си е негов, не на държавните финанси.

  9. Уау. Одма им ги връщам париците за тия 5 години в СУ – ще са колкото една-две мои месечни стипендии тук в Канада.

    После ще настоявам обаче тея да върнат данъците, които майка ми и баща ми са плащали, за да мога аз да уча.

    И друг път съм го казвала – мен не ме е образовала България. Мен са ме образовали българи ВЪПРЕКИ намесата на България. А България особено много се стара да пречи на тея българи да ме образоват. На България дължа години на мръзнене в студени химически лаборатории, правене на упражнения с 1/8 от оригиналните дози, гълтане на всякакви екзотични реактиви, щото България дори нещо елементарно като пипети със смукател не беше осигурила поне до края на моето образование там.

    Та в тоя ред на мисли, родната държавица може преспокойно да ми залепи една сочна и звучна целувка на задника.

    Не стига това, ами въпросната България в момента има повече файда аз да съм извън нея, щото се очертава по този начин да й нося повече пари в бъдеще, отколкото ако си бях останала там. Нали трябва да се прати някой кинт на родителите. Да им се донесат от Канада разни неща, та да не им се налага те да си ги купуват сами и така да имат пари да си купят други неща. Аз ако остана в академичните среди и почна да получавам нормална заплата, възнамерявам да купя някоя друга книжка за университета, да направя някое дарение или да учредя някаква стипендия. В момента пращам статии към България, щото въпросната е направила така, че най-големият й университет да няма достъп до сума научни журнали и така не може да направи никаква наука. Това всичкото точно нивгаш няма да мога да го постигна от великолепното си положение на български научен работник. В България.

    Ай сиктир!

  10. То, сестро, ако започнем да правим сметка ти като си върнеш парите за образованието колко данъци трябва държавата на вашите да върне, много много е вероятно да излезнеш на плюс. Защото не са само данъците. Ами дядо ми, мирнапрахаму, колко години взимаше мизерния таван на пенсиите, въпреки, че на хартия му се полагаха около 3 пъти повече? И това всеки месец.
    Та, държавата много да не си отваря устата кой кому какво дължи…

    @gezatop:
    Тази идея с данъците нещо не ми стана съвсем ясна… Банката дава кредит, ти плащаш погасителни вноски, които после ти се опрощават от данъците, това ли е? Сиреч, висшистите (които са теглили такъв кедит) не плащат данъци определен бой години. Ако е тъй, опасявам се, че ще трябва да са доста години, защото една погасителна вноска е много повече от едно плащане на данък. Някои може и да не доживеят до миг, в който трябва да започнат да си плащат данъка.

  11. Нали, брате? Явно на нито един член от парламентарната клоунада не му хрумва, че образованата емиграция отглежда пенсионери и семейства в България, за да може поне една малка част от тях да живеят в някви що-годе нормални условия, докато Бойко ходи по света и учи Запада как да се избави от дълговете си чрез намаляване на пенсиите. Примерно.

    И аз така и не разбрах кво се случва сега. Като завършим последно пари ли ще връщаме, по 5 години задължително в България ли ще работиме, овчари ли ще ставаме? Много е хубаво, че имаме избор от толкова много екзотични опции, ама екзотиката взе да ми идва свръх вече.

  12. Има един древен виц, който за съжаление не е спрял да е актуален през последните години. Само имената на глания герой се сменят.
    Та,
    Бойко Борисов отишъл на някакъв международен форум и взел да им разправя какви реформи провежда, каква политика прокарва и изобщо, какво прави с народа. И като приключил речта си, няккаъв държавен глава на република от маларичния пояс кротко и с искрен интерес го запитал:
    –А защо просто не опитахте с ДДТ?

  13. С всичко по-горе съм съгласна, освен че Бойко греши, като учи Запада да се избави от дълговете си чрез намаляване на пенсиите.
    Като няма пари за пенсии, да ги намалява. Аз не съм съгласна да ми бъркат в джоба за жълтите стотинки, дето ги изработвам, и да ги дават на някой гръцки хрантутник, за да се радва той на „нормална“ пенсия .
    Паразитите – на диета! Тъй мисля аз. И Европа да си преговори букварите по икономика.

  14. @Amelia e права – всяко поколение учи децата си и държавното финансиране е средство този шанс да получат и деца, родени в нормално по отношение на доходите или бедно семейство. Предпочитам с моите пари да учат деца, пък макар и да работят по света вместо да хрантутя корумпирани политици, безполезни чиновници и ченгета.

    Държавата ни е длъжна, не ние на нея. Прибира ми (и на всеки от вас) поне 35 от всеки сто лева за бутафорна армия и корумпирана полиция, шосета с дупки и горящи влакове, обзавежда с вили на социално „слаби“ прокурорски щерки по морето. И прави благотворителни кампании със SMS-и.

Вашият коментар

