Зъ като зелено

Жабокът КермитБеше някъде май месец, мисля, когато по телевизията се натъкнах на странно явление. Анимационно. В прайм-тайма. Сюжетът беше приблизително следният:

Млад мъж с рунтави вежди и зъл поглед хвърля фаса си на улицата. Фабулата тук малко ми се губи, но така или иначе главният герой внезапно бива обзет от угризения (не помня причината за това) и решава да въоръжи персонала на завода си (понеже същият разполага със завод) с метли, кофи, гъби и други миещи средства. Преди това изнася на хората си кратка реч, с която ги вдъхновява за бъдещи велики зелени дела и те целокупно се юрват и измиват всичко. Големият финал се състои отново в младия мъж със зъл поглед, който обявява на аудиторията, че смята да си боядиса завода зелен.

Очевидно краят е щастлив, а щом някой е щастлив, аз също се чувствам щастлива. Винаги съм смятала, че това, от което има нужда тая страна, са повече боядисани в зелено заводи. Даже, да си призная, ако по някаква вселенска случайност се бях оказала собственик на „Нефтохим“, щях да го боядисам със зелена боя, преди от Министерството на околната среда и водите да успеят да произнесат „оперативна програма“.

Оказа се обаче, че творческият колектив, седящ зад въпросния рекламен клип, все още не е поставил финалната зелена точка на своята креативност. Имам и доказателства в подкрепа на твърдението си. В момента в прайм-тайма по телевизиите се върти друго странно анимационно явление, което онагледява вижданията на МОСВ за „зеленото“, екологията и опазването на околната среда като цяло.

За тези, които не са имали възможността да се насладят на въпросната творба, ще си позволя кратък преразказ:

Две моми тип „секретарка от ситком“ си седят на бюрата и си говорят. Едната мома е облечена в зелено от глава до пети, че чак има и някаква зелена лента на главата. Другата мома й прави комплимент за хубавия зелен костюм, при което главната героиня директно въвежда виновника в сюжета, като обяснява, че е облечена в зелено, понеже „те“ били спечелили проект по оперативна програма „Околна среда“ и сега работили тъй, щото общината да станела по-зелена.

Зрителят, имал щастието да гледа първия рекламен клип, тутакси бива обзет от подозрението, че целта е общината да стане по-зелена в най-буквален смисъл. Цветови. С помощта на ужасно много четки и бидони боя. Зелена. Ако си послужим с дедукция, след като заводите могат да станат зелени с помощта на малко повечко зелена боя, то с още повече боя и цялата община може да стане зелена. Тъкмо да е в тон със завода. Впечатлението на зрителя, че рекламните герои имат сериозни проблеми с метафорите и крайната цел действително е боядисването със зелено на де какво попадне, се затвърждава от поредния голям финал. Тогава, миг преди да падне завесата, в офиса или каквото е там работното място на двете героини, нахлува някакъв доста оръфан прошляк, очевидно страдащ от доста сериозен махмурлук. Клетникът е прегърнал папки със зеленикав цвят. Героините изпадат в екстаз, защото по зеленикавите папки познават, че оръфаният прошляк е добре подготвен със зелени идеи и сигурно ще спечели някой зелен проект. Изпълнени с щастие двете решават да празнуват, едната героиня заявява, че отива „до зеленото“, а другата я моли да й вземе една зелена ябълка.

След което идват финалните надписи и зрителят разбира, че е имал изключителната чест да се запознае отблизо с идеологията, движеща национална кампания „Зелена България”, финансирана от Оперативна програма „Околна среда”. Нещо повече. Целта на кампанията, както разбираме от официалния сайт, е да наложи разбирането, че природата – това сме ние, и за да съществуваме в хармония, именно ние сме тези, които трябва я опазваме. Амин…

Което очевидно става с помощта на тонове зелена боя и повтарянето на прилагателното „зелено“ със същата настойчивост, с която разните му там пристрастени към медитацията повтарят „омммм“.

И ако вашата организация има някакви зелени идеи, можете да ги изпратите в срок до… 1 юни. Днес сме 28 юни. Все едно, това няма значение. Срокът може да е изтърван, но поне поуките са налице. „Зелена България“ ще насочи вниманието на хората както към еко-мисленето, така и към резултатите, постигнати от Оперативна програма „Околна среда“, ни уверяват от официалния сайт на кампанията. Очевидно според МОСВ хората ще почнат да мислят еко, ако обличат зелени дрехи и спорадично боядисват в зелено цели заводи, а защо не и общини.

А иначе със средствата по програмата щели да се правят пречиствателни станции (вероятно зелени на цвят), канализации (сигурно също са издържани в зелено), съоръжения за модерно управление на отпадъците (на бас, че идеята е някой да боядисва отпадъците в зелено), а също и щяло да се опазва биологичното разнообразие на страната (смътно подозирам, че розовите пеликани автоматично отпадат от списъка).

Рекламната кампания е толкова стъписващо и всепомитащо малоумна, че чак буди възхищение. С умерен интерес очаквам третата порция анимационно безумие, което според бръснача на Окам ще ни рекламира най-зеления град.

В случай, че творческият екип е позагубил креативността си и в момента страда от недостиг на зелени идеи, предлагам следния зеленикав сценарий за клип за най-зелен град:

Кмет, облечен в зелен работен комбинезон, се е качил в зелен валяк и със зелен асфалт кърпи зелени дупки по сивата улица. Върху валяка е кацнал боядисан в зелено гларус, който грачи зелено и със зелено подозрение наблюдава минаващото наблизо зелено беемве, върху което със зелени букви пише ТИМ. От беемвето се подава възедричък момък със зелен костюм, махва на кмета и весело се провиква:
– Евала, кмете! Знаех си, че имаше защо да кръщаваме дупките на тебе!
– О, да! – отвръща възторжено кметът, а гларусът отново изграчва в зелено. – Спечелихме проект по оперативна програма „Зелена България“ и сега този град е най-зеленият град за живеене!
Минаващата наблизо млада майка в зелена рокличка, бутаща зелена бебешка количка с облечени в зелено близначета, вади от зелената си дамска чанта зелено шише с течен перилен препарат и осведомява участниците в сцената:
– Откакто пера със „Зеленол“, зелените ми дрехи си стоят като нови!
Зеленият гларус зелено изграчва за пореден път, зелената завеса пада, а аудиторията гарантирано се чувства по-зелено от когато и да било.

Advertisements

13 thoughts on “Зъ като зелено

  1. Ами не мога да го променя, Жабич. То от само себе си стана така. Ма не е пък кофти. Пак можеш си влизаш и като гост, че и с логина си от фейсбука например. 🙂

  2. Ами аз по-скоро подозирам, че цялостната концепция на Шрек е скрита реклама на кампанията „Зелена България“, обаче нямам доказателства в подкрепа на хипотезата си.

  3. Повръща ми се от тази реклама в най-буквалния смисъл. Като виждам само някакви празноглави патки които по възможно най-повърхностния начин отбиват номера за да вземат нещо „зелено“.

  4. чак ми зазеленя пред очите от тази реклама… сменям цвета на розово и си вземам клечка за зъби. пък и ний си имаме най-зеления град – набъкан с палми, дето им плащаме зимния наем само. Варна.

  5. Целият български народ повръща от този идиотизъм, излъчван в най-гледано време!!! Кой го е правил??? Нека научим името на бездарника!!!! Този клип е обида за нацията! А който е дал пари за това малоумие, да бъде съден!!!!!!!! Мамма миа! И нака научим колко ни струва цялото „удоволствие“ да ни правят на малоумни!

  6. Въх, жива да не бях. Че и завистниците завиждали, дето са отхвърлени… без да е проведен конкурс. Тоя що не си боядиса баса зелен?

  7. Някой е прекалявал с абсента, види се… Не са успели да стигнат чак до мен тези зелени сюжети, но само като ги чета и ми замирисва на пелинов екстракт.

  8. Ауууу! Виждам, че си си върнала ищаха за писане на сценарии :))) Кметът от клипа от ДПС ли е? Щото, знаете, напоследък зеленото е официален цвят на исляма. По- преди пък, в средновековната литература, зеленото е цвят на смъртта (справка: Артурианския цикъл и двубоя на Галахад със зеления рицар). Един плешивец пък пееше „…да се хванем за зелено…“, това, последното не знам дали не се отнася към определена валута. Като става въпрос за кофи с боя обаче първоначалната ми асоциация е с нискобюджетен хорър. Най- долнокачественото, видяно заради наета погрешка видео касета беше „Хотел Парадизо“, където персонажите ядоха радиоактивна риба и се скъсаха да повръщат зелена течност с кофи….

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s