По соломоновски, но не съвсем

Бе не ми излиза от главата асеновградската драма и това е. Не ми излиза.

По принцип съм много чувствителна на тема деца. Та… Не гледам тук българчета ли са, полячета ли са, занзибарчета ли са дечицата. Гледам простичкия казус „човек vs. закон“. Аз съм законопослушна личност. Понеже съм несклонна към престъпни деяния, спазвам закона във всички достъпни ми обстоятелства. Пресичам само на зелено. Изключително. Не можете да ме уличите в друго, дори да ме дебнете със скрити камери. Плащам си данъците. Да не говоря, че не крада, не убивам и прочие библейски възбрани. Хвърлям си боклука на обозначените места и така нататък. В тази връзка искам да обясня, че съм абсолютен привърженик на тезата, че законът е създаден в защита на човека, а не срещу човека. Тоест, ако утре излезе закон, според който съм длъжна да предам съседа си, който е евреин, на ГЕСТАПО, същото ще има да взема от мен. Пък нека ме обявяват за престъпник.

Да си дойдем на думата за асеновградския трилър. Теоретично и практически е напълно възможно майката да е чиста като сълза, бащата да е отвлякъл децата си и да им е напълнил главите с глупости. И на мен да ми бяха говорили на тая възраст дивотии за майка ми, сигурно и аз щях да пищя, ако тя дойде да ме вземе. Да, ама майка ми и на тия ми години, дето съм сега, не би си позволила да се държи с мен сякаш съм неодушевен предмет. Бе хора, в каква държава живеем бе? В какви ми ти Хагски конвенции, министър Тачева, в какви сериали ни вкарвате?

Добре, родителите са вършили простотии. Добре, децата трябва някак да се поделят между двамата. Момент. Какво написах току що? Май написах, че двама души са предмети. Бе къде и кога след Втората световна война в цивилизования свят някой е видял дете да бъде третирано като… Като ваза щях да кажа, ама вазите обикновено са чупливи, та очевидно децата не бяха третирани като вази. Опитвам се да се поставя на мястото на тая… майка. Знам, че децата са били настройвани срещу мен. Какво правя в такъв случай? Аз например бих се опитала да си възвърна доверието им. Понеже не живеем в Оман и бащата не е изключителен попечител, щях да ангажирам и медии, и каквото друго ми попадне. Социални работници, психолози, всичко възможно. Щях да почна да се срещам с тях. Ако бащата, дето ми ги е отвлякъл, ми откаже да се срещна с тях, щях да ангажирам де що телевизия намеря, за да видят всички как някакъв дерибей не ми позволява да си видя децата. Щях да ги гушкам, да ги приласкавам…

Какво обаче правя вместо това? Изсипвам се ведно с някаква рускиня – приятелка (нищо против рускините, можеше и ботсуанка да е лелята от хоръра), взимам детето под мишница, сякаш е нечуплива статуетка и то, докато пищи, си го мъкна без да ми пука. Ама разберете бе. Аз с котката си не бих се държала по подобен начин. Тоест, когато Джинка, царство й небесно, трябваше да бъде прегледана от лекар, я успокоявах и я глезих, докато дойде на себе си. Котка. А тази жена дърпаше, влачеше, натискаше и какво ли не собственото си дете. То врещи с цяло гърло, а тя да го гушне, да го помилва, да го успокои по някакъв начин… Да бе, да. То се гърчи в ръцете на някаква непозната, дето ти е приятелка, ти да дойдеш и да му кажеш да не се плаши, щото мама е тук – йок. И въобще каква беше тази приятелка? Ама кой нормален човек ще позволи някой си, пък бил той и негов познат, да се отнася така с детето му? Аз не бих могла. За вас не знам. Не е въпрос на националност. Бащата можеше да е, да речем саудитец, който живее у нас, а майката да е колумбийска гражданка. Мен лично ме втрещи и няколко дни не ми дава мира отношението на въпросната дама към децата й. Ама те били малки и нямали право на глас. Е дайте да ги опаковаме в кутии и да не излизат оттам, докато не навършат осемнайсет, става ли?

И съвсем между другото. Много оплюваме по нашите ширини Шериата и въобще подредбата в мюсюлманските страни. В този случай по какво точно се различаваме от тях? В Иран например, при раздяла между родителите децата задължително отиват при бащата, ако ще да е изверг на квадрат. В нашия край децата задължително отиват при майката, ако ще каквато ще да е. И въобще, кой е тоя болен мозък, който би си позволил да третира едно дете все едно е някаква масичка за кафе?

21 thoughts on “По соломоновски, но не съвсем

  1. мда, имаш право.

    ама така е, като съдилищата масово при разводи дават родителски права на майката, независимо кой от двамата родители е по-способен да ги гледа

  2. Marfa, макар че не обичам да обсъждам чужди лични истории, според мен всичко започва зле от момента в който бащата взима децата и ги води тук. Вместо да я осъди там, той се е поставил в ситуация да е осъден за отвличане и да носи последствията. И е поставил и децата в това положение. Иначе си права, трябва малко отговорност, това не са фикуса и ладата. Може би просто имат проблеми с отговорността и двамата. Много ми е тъжно и на мен за хлапетата, защото не е това начина и сега страдат, ама пак казвам – ние тука си седим на пейката пред блока и си бърборим – не им знаем причините на тия хора и не ги познаваме. Тоест не смятам, че можем да ги съдим.

  3. Аз осъждам начина, по който протече взимането на децата. А личните взаимоотношения между родителите не ги коментирам и не взимам страна по тях.

  4. Какви взаимоотношения бе?! Две страни дърпаха едно крещящо детенце, чак коремчето му се беше разголило от разпъването! Единственото взаимоотношение беше, че бащата хвана да души някоя си от лелките, така и не разбрах коя, а и не ме интересува. Всичките участници в екшъна са за убиване! Нещастни идиоти! 😮

    • То „идиоти“ май е прекалено слаба дума, Миме. А бащата налетя на рускинята, която пък какъв го диреше там съвсем няма обяснение. Ама честно казано, всички лелки и чичковци там, като се започне от родителите, та се стигне до шофьора на колата, трябва да бъдат нашибани публично с бодлива пръчка по задните части. На голо. Ужасна история 😦

  5. @Longanlon – Определено не е така, поне според мои познати, след последните промени по семейния кодекс и т.н., вече е доста често явление бащи да вземат родителските права. Сега дали правото е на тяхна страна или подкуп на съдията, това е отделен въпрос.

    Отделно по този случай – мисля че здраво се преекспонира от бащата. Имал е повече от година да обжалва и пред полския и пред нашия съд. Защо тогава не вдигна медиен шум – определено помага?
    В случая напълно оправдавам майката, съда, полицаите и агенцията за закрила на детето. Още повече този вид право никога не е черно и бяло.

    Наша позната има е в подобно положение – вярно и двамата са българи обаче. След като го беше дала детето на бащата уж за две седмици, той отказа да го върне – просто напук. Обвинява я, че не го хранела, не му обръщала внимание, давала го на село майка и да го гледа и други подобни глупости. Тя се опита да го вземе на 2 пъти се стигаше до бой и тя предпочете да дайства законово и да не тормози детето с такива сцени. Потресе се като разбра че агенцията за закрила на детето не можела да направи нищо защото и двамата имат равни родитески права. И сега повече чака да приключи делото за родителски права. Добре че поне съда постанови на Агенцията за закрила на детето да натиснат бащата да разреши поне посещения 1-2 пъти месечно.

    Така че определено симпатизирам на майката, ако ще да е полякиня.

  6. Съгласен съм с Marfa, че 20 пръчки на голо са малко за участниците в драмата. Само, че защо чак след като се покаже поредната каспичанска трагедия по телевизята, започва лавината от емоции, коментари и размисли по темата. Ами огледайте се около вас. Всеки може да види (ако иска) не малко подобни ситуации (не говоря за липсата на 7-те години, нито фин. състояние на родителя/родителите), в които крайния резултат за децата ще е същия. След пубертета могат направо при психоаналтика да се запишат. Или трябва глупостта да ескалира до крайности, та обществото да може лесно да вземе позиция.

    Сори днес съм по-сериозен отколкото трябва 🙂

  7. Прекалено сериозен май. 😛

    Ами не виждам около себе си такива извращения, а работя в училище и би трябвало все да съм забелязала нещичко. 🙂 Масово проблемите на децата и семействата са точно от липсата на първите 7, нехайство или безразличие, а не от неможенето да си ги разделят физически наполовина.

  8. Мога съвсем лесно да разбера как се е получила ситуацията. Съвсем не по вина на майката, която не е знаела как да приласкае децата. Бащата е подготвял децата да се страхуват за себе си от нея и от нейното идване и последващото им отвеждане. В момента на изпълнение на съдебното решение присъства. Не само това, но и с викове, обиди и юмруци подклажда обстановката и реакцията на децата и засилва уплахата им. Роднини и съседи, които под диригентството на бащата участват в боевете срещу майката и нейните намерения. Социални работници, които не са подготвени как да действат в случаи като този. Накрая, майка, която сигурно си е представяла всичко това да стане по начина, по който ти пожелаваш, но попадайки в центъра на ръкопашна схватка едва ли е могла да прецени трезво как да стане то.

    Ти казваш, че е трябвало да ги гушка, докато свикнат с нея – но те не са позволявали да ги докосва. Да възстанови доверието им в нея – в присъствието на бащата ли и сред крясъците на роднини и съседи? Как, при положение, че той не й позволява контакт? С‌ какво би помогнало въвличането на сензационалистките медии, които само с тези видео клипове показват нагледно как биха участвали? И дали въобще биха се интересували – те и зрителите – докато няма нещо интересно, например бой? Длаи щяха да направят репортаж как един баща не пуска майката „алкохоличка“ и чужденка до децата си? Социалните работници са въвлечени. Но е явно, че самите те не знаят какво да правят в случая.

  9. Намерих този цитат от бащата и как той вижда ролята си в предаването на децата:

    „Аз исках да предам децата, но исках да стане по цивилизован начин, но ме беше страх, че ще се случи точно такова нещо. Затова го направих това нещо на двора“, уточни той.

    Запитан дали в момента иска да предаде Павел, Тодор отговори: „Кажете ми кой родител иска да съсипе психиката на едно дете. Аз не знам как всички полски власти по такъв нечовешки начин могат да изпълнят едно съдебно решение. Оказа се, че правото обърка хората, децата. Това ли е Европа – да си правим пак дипломатически изнасяния на хора. Готов съм да си понеса отговорността за случилото се, но това трябва да направят и другите хора и институции, които с действията си допринесоха за потъпкването на правата на децата“, заяви още бащата Тодор Василев.

  10. Бе в крайна сметка, от цялата работа единствените потърпевши са дечицата, защото двама уж зрели и разумни човека не са в състояние да си решат проблемите 😦

  11. Цитат: “Аз исках да предам децата, но исках да стане по цивилизован начин, но ме беше страх, че ще се случи точно такова нещо. Затова го направих това нещо на двора”, уточни той.

    Някой ще ли може да ми обясни като какво точно, аджеба, е казал тоз родител? Защото според мен или нищо не е казал или аз нищо не разбирам от свързана реч.

  12. Доста хора не могат да си разрешават взаимоотношенията спокойно, особено когато става дума зa такава емоционална тема, общи деца. Но в случая майката е избрала най-правилния начин да ги разреши – чрез съда, а не чрез пращане на мутри например. Отишла е да ги вземе по законен начин и с покрепата на институции. Доколкото разбирам, това е първият й контакт с децата след раздялата и тя не е имала представа каква би била реакцията им. Едва ли е била и подготвена за различни варианти на предаването и какъв би бил най-подходящия й подход при непредвидими обстоятелства. Не обвинявам реакцията й. Bината е преди всичко на бащата, който е насъсквал комшиите и сам е участвал в боя и който е настройвал децата да се страхуват от майка си и от това какво ги очаква с нея. Другата вина е на социалните работници, които са позволили предаването да стане в присъствие на бащата и на публично място. Те е трябвало да определят среща бащата да ги доведе в определено място на съответната институция. А‌ кой знае, може и да са го направили, а той да не ги е довел. Той сам, по думите му, е решил предаването да стане на двора и с участие на махалата. От останалата част от изказването му личи, че изобщо не осъзнава своя роля в екшъна, нито в психическото травмиране на децата с настройване в страх и отвращение от майката.

    Темата ме вълнува, защото става дума за международни отвличания и за права на децата, които (според възрастта) хем имат свои желания, хем тези желания много лесно могат да се манипулират от възрастните. Интересува ме от гледна точка на това какво е могло да бъде направено от страна на родителя ищец, за да не се получи така. И не виждам какво. Случаят е също като случая с Елиан Гонзалез, когото роднините му в Маями не искаха да предадат на баща му в Куба. И там имаше екшън с въвличане на комшии и нахлуване на въоръжени полицаи.

  13. Миме, така като чета, и аз не разбирам какво точно има предвид бащата. Какво общо имат нежеланието на децата, предполагаемата сцена и двора? Не ми е ясно.

    Размишльотини, хубаво го припомняш оня случай с Елиан. Ей, много се бях втрещила тогава! Като нахлуха едни ми ти командоси с извадени пушкала… Относно кой от двамата родители е по-виновен обаче, отказвам да взема страна. Бе като не съм запозната, по-добре да си трая и да коментирам само видяното. А от видяното, както вече казах, съдя, че и двамата заслужават пердах на голо.

  14. Ммм, не взимам страна между двамата родители. Само оценявам действията и отговорността им в травматa на децата единствено пpи „приемане-предаване“ в изпълнение на съдебното решение. Оценявам по клипа и по дадената в медиите информация, както и по думите на бащата. Според това, което виждам, основната отговорност е на бащата, който е манипулирал децата за сегашния ужас и който е организирал това да стане по махленски, като умишлено водил стълкновението между себе си и комшиите от една страна и тези, които децата като следствие възприемат като зли похитители. Отговорността на майката за случая ми изглежда доста под въпрос. Както писах по-горе, изглежда ми доста трудно или невъзможно да е предвидила и направила тези стъпки, които ти препоръчваш, за да предотврати травмата. И то без подкрепа за същото от социални работници, etc.

    Аз мога да ви кажа какво има предвид бащата с цитата. Признава, че нарочно е направил така, че срещата да бъде публична и съответно е извикал публика. И в същото време търси начин да отхвърли отговорност за случилото се.

  15. Pingback: Защо не подкрепих бащата от Асеновград във Фейсбук « полетът на костенурката

  16. Аз това не можах да го проследя. Марнах кадри по бТВ и… не знам, откакто имам дете, светът ужасно много се промени. Чувствам се много по-уязвима, много ми е трудно да гледам как се причинява страдание на други деца. Не, че някога изобщо е лесно, но някакси автоматично си представям моето дете на това място и ми избиват бушоните. Надявам се да ми мине по някое време…

    Това оффтопик, де, иначе и аз виждам нещата като размишльотини. Този баща хич не е в състояние да ми вдъхне доверие, точно обратното. Много незрял и неосъзнат ми се струва.

  17. 1. Майката не е идвала в България. Тя от две години води дело да си върне децата, защото
    2. Бащата ги е взел с нейно разрешение да идат на гости при баба в Бг за 1 месец. След което не се е появил въобще. Така че майката е в правото си.
    3. Бащата е знаел, че ще дойдат служители на съда, посолството и полицаи да вземат децата. Вместо да ги подготви за това (и евентуално да започне негово си съдебно дело), той настройва децата срещу майката и си мисли, че като разбие носа на жената от посолството ще му се размине. Тъпо. Така децата излишно преминават през ужасна драма и емоционална травма. И се стига до наистина кошмарните крясъци „Помооооощ“ на малкото момиче.
    4. Полицаите (и служителите от посолството) бяха мега неадекватни и не знаеха какво да правят. И в объркването си заложиха на грубата сила.

    Това е. Нищо чудно – всичко е ясно тук. Драмата е излишна и е породена от невежеството на бащата.

Вашият коментар

