Тоалетна импресия

Кълна се, не мога да схвана съвременното изкуство и това си е. Бе какво ти съвременно! Ако говорим за музика (класическа), почти всичко от Шьонберг до наши дни може да ме накара да побегна с писъци. Така де, запомнете го в случай, че ви се прище да ме видите бягаща и пищяща. (Всъщност, същия ефект можете да постигнете и с помощта на обикновена хлебарка, ако не желаете да си причинявате „Лунният Пиеро“). Не ща да вниквам в дълбините на додекафонията, не ща да еманципирам интервали, не ща да пия хапчета против мигрена, докато разгадавам символи… Що пък от Шьонберг почнах?! Признавам се за виновна в извънредно лош вкус, но бих отишла на „Саломе“ само ако Сергей Станишев се закълне, докато сам Господ му е свидетел, че ще пречука Сакскобургготски с тъпа нокторезачка, след като е поругал тялото Доганово, а после кротко ще бръкне в контакта. Ето, казах го. Можете да ме заклеймите. Нямам нищо против.

Ако още не сте го направили, ще ви помогна, като кажа, че по същия начин стоят нещата и с изобразителното изкуство. Въобще не отричам гения на Пикасо, но истината е, че едни от най-впечатляващите си кошмари в детските си години сънувах, след като попаднах на някакви карти за игра, илюстрирани с негови картини. А след господин Пабло Диего Хосе Франсиско де Паула Хуан Непомусено… момент да видя кой звъни… Мария де лос Ремедиос Сиприано де ла Сантисима Тринидад Мартир… секунда да изключа фурната… Патрисио Руис и Пикасо, нещата вече съвсем излизат от орбита. Ако ме видите на изложба, където съзерцавам платно с повръщано върху него и разсъждавам върху еклектичността на творбата, докато се чудя способна ли е на перцепция публиката, ви давам официалното си разрешение да ме гръмнете, че да не се мъча.

Шокирах ли ви? Е, съжалявам. Вие какво очаквахте от човек, който обича шкембе-чорба и свинска пача? С чесън! Това е положението. Дайте ми да гледам фините скулптури на Мирон, оставете ме да ахкам пред Микеланджело, да се дивя на Мoне и мълча пред Айвазовски, и въобще не ме търсете. Дотам съм стигнала в развитието си и това е. Но спокойно! Когато завзема властта, няма от какво да се страхувате. Аз да не съм Туркменбаши да забранявам нещата, дето не ги разбирам? Е, може би с някои малки изключения, но съм готова за диалог, както се казва.

Ето, че бавно и безславно стигнах до същината. А тя е, че въобще не успях да схвана идеята на Давид Черни и пустата му „Ентропа“. Затова и чак сега се обаждам. Реших да попрочета, да се запозная, да проуча и едва тогава да проговоря, че да не взема да се изложа пред аудиторията. Обаче не ми се получи. Дори изгледах и клипче, че да се запозная по-отблизо със ситуацията. Намира се тук. Чудите се какво мисля за тази композиция?

Ами, как да ви кажа, не мисля кой знае какво, а това, дето го мисля, не е много положително. Например губи ми се… Щях да кажа еклектиката и перцепцията, но ще се огранича до смисъла. Значи, от една страна с тази инсталация Черни си направи най-добрата реклама от историята с копието на Саддам Хюсеин мирнапрахаму, лежащ в аквариум с формалдехид и с примка на врата. От друга страна обаче… Да де, целта общо взето ми е ясна. Да се посмеем на кусурите си. Проблемът според мен всъщност се крие в това, че авторът на практика пресъздава своите собствени виждания за „жертвите“ си, като умело е пропуснал гаврите, с които съответните страни биха се самоотличили. А ги е пропуснал, щото не е запознат. Сега ще споделя защо мисля, че и на него не му се е получило. Защото е направил това, дето го е направил, използвайки единствено своята гледна точка и ограничените си познания. Вади впечатления от това, което е гледал по новините, от храните, които си е купувал, от детските си спомени и общата си култура. Тоест, инсталацията спокойно би могла да бъде обявена под надслов „Какво знае Черни за Европа“. Затова Гърция гори, Франция стачкува, Унгария е направена от унгарски салам и дини, а адзурите си крият подробностите с футболни топки. Май чехите не понасят италианския футболен отбор така, както ние не можем да дишаме французите. Мисля още, че инсталацията щеше да има истински успех, ако първоначалната идея беше осъществена и действително участваха автори от съответните държави. Мислите ли, че не са способни на самоирония? Я си спомнете как Бруно Бодзето представя Италия, а после не пропускайте и алтернативната българска анимация.

А можеше да стане и по-интересно. Например, двайсет и седем автори от двайсет и седемте страни-членки. Разиграва се томбола и на всеки му се пада страна, която да изобрази. Но не би… Все пак, ако аз трябваше да правя нещо такова, сигурно щях да изобразя България като лудница. Или да речем картата щеше да е омотана в усмирителна риза. Или триглава ламя щеше да препуска през страната, а след нея щяха да остават отсечени дървета и хотели. Знам, знам, много екологично, спирам… Идеята с лудницата, респективно с усмирителната риза, лично на мен най-много ми допада. А дори и да бях направила карта с кенеф, щях да дам по-убедително обяснение от детските си спомени. То аз, че мисля щото България верно вече го докарва на септична яма, мисля го. Но както казах, мога да обясня. Ама няма, щото не това е целта на конкретното повествование.

Вижте сега. Съгласно некомпетентното ми мнение на убеден последовател на Туркменбаши, не всяко провокативно нещо задължително може да се кичне с табелка „Изкуство“. Иначе всеки ден щяхме да живеем живота си в изложбена зала, не за друго. Например би могло да ни се обясни, че препълнените контейнери с боклук символизират разпада на консуматорското общество, докато цветовите контрасти на гниещата смет имат за цел да ни накарат да се отнасяме с уважение към невъзобновяемите енергоизточници. Вонята от въпросната творба би била протест срещу елитарността на парфюмерийната индустрия. Същевременно дупките в асфалта щяха да бъдат обявени за постмодернистичен етюд, целящ да разсее шофьорите от сивотата на еднообразното ежедневие. Разбитите тротоари с паркирани коли по тях щяха да бъдат композиция, привличаща вниманието ни към проблемите на разрухата на душевността на съвременния човек, а кучешките екскременти около липсващите плочки биха могли да символизират безгласния вик на Майката Земя против използването на изкуствени торове. Падащите мазилки на сградите могат да се обявят за символ разрухата на цивилизацията, градският транспорт щеше да бъде инсталация, осмиваща гротескното ежедневие на съвременния забързан човек, а спорадичните показни разстрели биха могли да се разрешат в стил авангардна театрална постановка.

Е именно затова тъна в недоумение пред „Ентропа“. Наистина не знам как да реагирам, че хората да не си помислят нещо за мен. От една страна, ако взема и си призная, че това не ми харесва, ще ми рекат, че нямам ни чувство за хумор, нито разбирам съвременното изкуство. От друга страна ако кажа, че ми харесва, ще вземат да ме попитат защо. Ами ако обяснението с перцепцията не мине? М? И така не става.

От трета страна обаче рискувам да изляза по-докачлива, отколкото е здравословно. Но пък да си призная, ако България беше изобразена като футболно игрище, на което отборът ни седи и играе карти, докато във вратата ни има доста голям брой топки, едва ли реакцията от наша страна би била точно такава.

Вижте сега. Турският кенеф е хигиеничен. Това екзотично за западния свят приспособление е изключително удобно и полезно съоръжение за заведения от нисък и среден ценови клас, които нямат възможността да се сдобият с ей такава тоалетна. Представяте ли си колко по-хубаво място би бил „Макдоналдс“, основната цел на който е именно да помага на хората да облекчават естествените си нужди, ако на изпадналия в затруднение член на обществото не му се налагаше да прави стойки върху тоалетната чиния, само и само да не допре задните си части до твърде използваната и изстрадала седалка? Една от култовите сцени в „Трейнспотинг“ също нямаше да е това, което е, ако тоалетната не беше седяща, а клекало. Особено за жените е ужасно неудобно. По рекламите всяка уважаваще себе си дама се размотава с шише белина, няколко вида прах за пране за цветно и бяло, бутилка веро и омекотител в дамската си чанта, прилежно скътани до епруветката със синя течност и свръхпопиващата дамска превръзка, но аз просто наистина не успявам да побера всичко това в моята. Опитвала съм, не става. И ако нуждата те хване, щеш не щеш ти се налага да се кълчиш над  относително бялата чаша. При мъжете е много по-лесно. Вадите, уринирате, изтръсквате, прибирате. Изобщо не ви се налага да имате досег с най-важното приспособление в най-интимното помещение! Добре, това е джендър-проблем и няма да го разисквам точно сега. По-важното е, че клекалото е удобно и практично. А Черни да пасе. Дано му се наложи да ползва „Макдоналдс“ след клиент с разстройство.

В заключение само ще вметна, че липсата на некролог и червено карамфилче върху черното платно на кенефа България доста натежава.

А ако статията не ви е харесала, да знаете, че тя е произведение на изкуството и вие нищо не разбирате!

37 thoughts on “Тоалетна импресия

  1. Това беше велико. Този път си надминала и най-смелите ми очаквания и ако да би ми била дадена власт еднолично бих те провъзгласил за арт министър на европейския съюз. Не за друго, не защото както винаги мрънкаш, а защото си прозряла в дълбините на хай-енд културния замисъл стоящ зад съществуването на нашата държавица в състоянието, в което е (клекнала над клекалото) – това е с само и единствено с цел да изобразява модерно и авангардно дори тегобите на съвременността ни и да акцентира върху проблематиката на вътрешния свят на днешния отруден гражданин.
    Поздравления Марфа. Дай да ти стисна ръката… да, измил съм си я, след като джендрово (каквото и да е това би казала баба Недка) съм се изпикал, без да докосна дори седалката на тоалетната чиния. Което иде да ти подскаже и защо има писоари в мъжките тоалетни – защото никой няма да се наведе да вдигне седалката преди да я опикае безобразно. Което също е арт инсталация – символизира безхаберието на мъжкия пол към вътрешната потребност на женския такъв за хармония и чистота.
    ПС. Тъй като аз съм мързеливец (джендрово е обособено това, да знаеш, божият начин да създаде арт инсталация която да покаже колко ужасно е да си момиче) и (вероятно повече заради това) късоглед, не съзирам никъде лиценз за твоето епохално произведение, ще си позволя да те цитирам многократно и повсеместно. С backlink към твоят сърцераздирателен монолог по-горе, разбира се!

  2. Аз пиша толкова откровено само след като съм пил достатъчно. Дори бях замислил сега да пиша нов пост. Но, по навик, реших да прегледам новите постовете в блоговете, които следя.
    Е, ми, ти ме отказа. Отивам още да пия. За да бъда искрен поне колкото теб. 🙂
    Сега сериозно – много ми хареса. Много…мое. Браво!

  3. 🙂 Марфич, разби ме … Толкова много емоция заради „творба“ на един „европеец“, който се е проявил типично по балкански. Винаги при директния си или индиректен сблъсък с подобни недоклати се сещам за добрия стар виц:

    Запознават се двама на хайлайф купон:
    – Приятно ми е, Петров, моден дизайнер и свободолюбив артист, екзалтирано гравитиращ на границата на човечността и битието!
    – И на мен ми е приятно, Иванов, обикновен педераст.

    Това, че един измислен чешки дегенерат е решил да се изживява като Крайна Инстанция по отношение на Европата и нравите й си е проблем единствено и само на чешкия дегенерат и неговото близко обкръжение, което би следвало да се замисли колко би им струвало, ако случайно техният приятел спешно усети нужда от специализирано лечение. Уважавам хората на изкуството и точно поради това нещо не ме грабва една мижитурка, която непременно търси скандала, да не говорим, че историята покрай пустата „композиция“ спокойно си попада в графата „еднолично присвояване на евросредства“. Много бих могъл да кажа и по отношение на незадоволеността на индивид, който се е постарал да навре сексуални елементи където се сети по цялата творба, ама ще се отплесна в грешна посока 🙂 Идеята ми е друга.

    С изумление научих, че се е получило нек’во безобразно брожение, петиции, клетви, молби и прочие и всичко това е завършило с просването на един черен чаршаф връз определени моменти от творбата. Странно, най-малкото защото:

    1. Извършвайки подобен акт с каквото и да било, то ти на практика му даваш процент меродавност. Даваш му значение, даваш му смисъл. Даваш да се разбере, че на тебе ти пука как те е оценил на национално ниво един недоклат, който вероятно мама и тате навремето са го влачили на Златните, хранили са го в Балкантурист и, на репликата „маминкууу, я сам са посральоооооо“ са го били по три пъти на ден, а той сега ще си връща доживот на всичко, свързано с лошия спомен. Показваш, че можеш да бъдеш изкаран от нерви, да бъдеш въвлечен в полемика и т.н. Демек – слаби нерви и коз за отсрещните.

    2. Вместо да използваш случая и да поканиш евросъюза да види на място дали в творбата има капка истина и по тоя начин да остави едни грозни, гнусни и черни евра в местната икономика, ти се държиш като посрано дете, дето вика „мале, фанахА нъ, ма дай да метнем ено перде, че ега остане некой невидел…“

    3…. Има и 3, има и 4, има и 44…. Ама ме мързи да пиша, а и предполагам, че идеята ми е ясна. И споделям ненавистта ти към „елитарното“ изкуство… 🙂

    P.S. Ще се изхвърля, че знам какво следва…. Хващаме ли бас за колко време в публичното пространство ще излезе творба от „БГ автор“, който надлежно ще сподели с целокупното човечество колко е зле в бившата Чехословакия и околностите?

  4. Боби, ама то още нямаме ли подобна патриотична проява?! Брех, да го…

    Противно на написаното от мен по-горе смятам, че проектът от наша страна щеше да се възложи на някой казионен артист, който с плам и дръзновение щеше гордо да извае поредния Рилски манастир, изкипрен до Царевец и украсен от Мадарския конник. Което също е вид халтура, между впрочем. Не Рилския манастир, а болезнената мания да го ръгаме навсякъде, докато си въобразяваме, че така ще укрием липсата на елементарна пътна магистрала у нас.

    И да, ужасно си прав и по точка 1.

  5. ехехе, много навътре го прие това за шкембе-чорбата сега 🙂

    Изкуството е странно нещо. Новата „класическа“ музика, това е невъзможно словосъчетание, между другото, наистина е изключително неприятна.

    Виж вече за Пикасо, не съм съгласен. Принципно и аз изключително, не харесвам, така нареченото „модерно“ изкуство, което ако се е появило по времето на Ренесанса (примерно, като период отъждествяващ за мен, най-добрия период за изкуството, като цяло) е щяло да доведе до масови екзекуции, заради лош вкус.

    Но, за Пикасо – той за разлика от множеството си последователи „модернисти“ е воден от “l’art pour l’art“. Той създава модернизма, така да се каже воден от собствени демони, което го прави уникален и гениален, а творбите му автентични и изключителни. Повечето му последователи, които рисуват разни триъгълници и други геометрични фигури, представяйки ги за изкуство, го правят защото „модернизмът“ и до момента е изключително комерсиален и белег за „снобарство“ За съжаление псведо-снобарство.

    Пример за безмислен и отвратителен модернизъм, виждам всеки ден на път за работа – Седмоъгълния петохуйник пред НДК. Подражанието, обаче не се брои за изкуство. Все още. Никога.

  6. Не бе, базикам се за шкембе-чорбата :mrgreen: А Пикасо никога не бих могла да го сложа при халтуристите-елитаристи, точно както там нямат място Дали, Ривера и още мнозина други. Но просто не ми харесват и не ги разбирам. Не лъжа, като казах, че имах ужaсни кошмари след ония карти за игра. 😕

  7. Браво момиче,
    Ако имаш път към Търново, обади се да се напием. А после ще си оправяме главите с … шкембе-чорба.

  8. Няма как да не ти бутна едно рамо за тоя текст 🙂

    Чисти изгъзици минават за изкуство, защото се поощрява правото на всеки да се „себеизразява“ и се се смята, че всяко подобно себеизразяване и изкуство…

    http://kaka-cuuka.com/193

  9. Бати! 😯 Великите умове мислим еднакво 😆

    Не е само до правото на себеизразяване, Пепо. Просто нали ще се изложим, ако кажем че тая лилава точка на лилав фон, която била авторовото виждане за майка, кърмеща детето си, не можем да я вденем и това е? Нали ще излезе, че сме закостенели илитерати със сбъркана естетика и недоразвити възприятия? Затова някой и лайно да обяви за модерно по телевизора, ще се намерят хора, дето ахкат и охкат на глас, докато на ум се чудят закво е аджеба всичкото това.

    Аз го наричам „Синдромът на голия цар“. Няма да си признаем, че оня се развява по подробности, пък ако ще и да ни навре… уя си… в лицето.

    Вес, Яни, ако имам път към Търново обезателно ше бия камбана! 🙂

  10. Към Боби Величков: Наистина Черни твърди, че като дете са го водили на курорт в България и най-ясно е запомнил въпросните клекала.

  11. Хехееее, Марфа, бравос! И за Пикасо много добре го каза. 🙂 Преди няколко години ми се случи случка заради такава тоалетна. Както е известно, тоалетните в болниците и училищата са с клекала (значи че изобщо не са малко), а аз нали работя в училище. Та идват едни германци на посещение при нас и на едната госпожа и се наложи да ползва тоалетната. Влезе и… изхвърча след половин секунда в шок и потрес. Жената не била виждала подобно нещо, хем беше измито, хлорирано, както се полага за всяко уважаващо себе си училище. Тя категорично отказа да влезе повече в училищната тоалетна и при тази безизходица се наложи директорката да извика такси, за да я заведе в една ресторантска. Такива работи. Няма нищо чудно, че такъв спомен е останал и в невинното детско съзнание на Черни. 🙂

  12. Що се косите,бре хора?Омаскарили ни на мегдана на Европа .Голяма работа.
    Не е толкова страшно.
    А може би и на другите не им е леко,ама мъжки понасят болка и срам.
    Нали я знаете поговорката-„Кучетата си лаят кервана си върви.“
    Те ще видят,всяко зло за добро!Ще им покажем и чистота и уредност!Не само в тоалетните ами и навсякъде!

  13. Не виждам някой от изказалите се тук да се коси. Тези, дето се пукат от възмущение, да бъдат доволни че „творецът“ Черни не е посетил селски дворен кенеф с дъсчено клекало и нарязан вестник на пирон и пълен с мазни, лъскави мухи. :mrgreen:

  14. А, онова екстремисткото го разкрах, Яни 🙂 Може темата да е за тоалетната като изкуство, но блога си на кенеф няма да го правя 😉

  15. И аз не го давам за такива цели 🙂
    Така че може да махнеш и моята реплика, да не се чудят хората какво имам предвид 🙂

  16. Qni, няма лошо да ти хареса – на различните хора различни работи им харесват. Това, за което се чудим с Марфа е защо аджеба вкусовете на някои хора се обявяват за „гениални“, въпреки категоричните показания на здравата мисъл за обратното…

  17. Хм, сега ми дойде на ума една мисла. А именно, че цялата тази история около творението на Черни прилича на съвременна илюстрация на „Новите дрехи на царя“.

    Едните седят и ахкат колко хубави му са одеждите, другите седят и се сърдят, понеже се бил облякъл в цвят и материя, които са обидни за нас по културно-исторически причини, а истината е, че облекло просто липсва. Но няма как да си признаем, че да не излезем прости. 😆

  18. Ако съдим по реакцията на нашата представителка Бетина Жотева и други отговорни другари, май всичко си признахме, най-вече, че политикът е най-добрият критик на съвременното и всякакво друго изкуство:)

  19. Longanlon, напълно ви разбирам с Марфа. И аз съм на вашето дередже, затова просто подминавам такива епитети като „гениален“, „талантлив“ и т.н. Освен това живеем в свободен свят и всеки не само може, но и си приказва каквото иска, особено в области без ясни критерии за оценка (не че в областите с ясни критерии за оценка не е същата каша) 🙂 Но тъй като ви гледам, на практика нямата проблем, защото вече имате свое мнение 🙂

  20. Прекрасно като пост и въздействие.
    Другите нации също са жестоко ощипани.

    На мене обаче тоалетната като инсталация ми харесва. Не налагам мнение.

    Може би имам по-асоциативно мислене пък и тръбите, които я мият са синя и червена. Липсва жълтата и ибрикът, но все пак не е правена от българин за да има познания по въпроса.

  21. Pingback: За скандалните турски тоалетни и изкуството…

  22. Само аз ли съм останала някак си с впечатлението, че японците също се кефят на подобен сорт кенефи? Виждала съм доста луксозни изпълнения на клекала… на снимка 🙂 Било много по-здравословно да се изхождаш клекнал.

    А от изкуство нищо не разбирам.
    Консумирам го, както и всички останали. във всички останали епохи.

    Така де… човек има и други потребности, освен физиологичните 🙂 Що си купувате розова тоалетна хартия на релефни цветчета, щом е халтура?

    • Tant que la gauche française continuera à voler aussi bas que ces tatilloneries à Sarkosy and Co. elle ne montrera que sa bêtise et ne progressera pas vers l&Ãabuo;r©lsqoration d’un nouveau parti socialiste. C’est bien dommage, grandissez que diable, devenez adultes et cessez ces chamailleries stupides.

Вашият коментар

