Пълен член за един по-добър свят

Другари и другарки, включвам се в новата инициатива за ограмотяване на българското блогърство. След като под статията ми „Незнам“ се разписаха хора, които се чудиха какво па му е лошото на това човек да е неграмотен и да не знае как се образува множественото число в българския език, признавам си, озадачих се. Но да оставим това!

Предлагам ви да се включим в тази инициатива със същата жар, с която браним Странджа и милеем за забраната на цигарите и изкореняването на тютюневите поля в световен мащаб.

И помнете: Всеки пълен член – бомба, всяка запетая – летяща крепост в сърцето на Неграмотността и Империализъма!

54 thoughts on “Пълен член за един по-добър свят

  1. Кой ли е блогърът с най-много запетайки в едно изречение? Предполагам може да се провери по същия начин, по който беше съставена класацията за най-егоцентричен блог 🙂

    Ако не можеш да разпознаваш кое е подлог и кое допълнение в изречението, има си простичък начин за проверка: заменяш думата с „той“ (пълен член), ако не звучи добре, значи слагаш кратък и си свиркаш доволно. Понеже никога не съм можела да запомням правила и определения си намерих свой начин за определяне къде се слага запетая, но не съм сигурна доколко е научно издържан и дали е валиден винаги. За това и ще го спестя.

  2. ама че тъпа идея, предлагам и да се ограмотят сексуално желаещите
    Ако може да си поръчам една кампания по забрана използването на думата поздравления заради остарялата й форма или звучене ако не е вярно първото

  3. Неуловима, браво за идеята! Верно трябва да си спретнем класация за най-граматичен блогър! 😀 Поздравления, че влезе в духа на начинанието! :mrgreen:

    dzver, kak ne te dosramq be, alou! Kyde se namira6 ti, 4e i na prezrqna latinica 6e mi pi6e6 u bloga! A! Pu! 😛

    Нела, благодаря за подкрепата. 🙂

    И виждам, че voxy за незнайно кой път отново е в час.

  4. Аз искам да се въведе още нещо в лозунга, а именно: „всеки интервал след точка или запетая – смърт за масовата лумпенизация!“ Може ли? 🙂

  5. Ако блогърите четат грамотно написани текстове, ще започнат и да пишат грамотно. Така че вместо лозунги, просто пишете грамотно. И ако някой ви чете, може да подобри уменията си за писане. Така че пишете значими и интересни неща, за да имате читатели. Това е единственият възможен начин.

    Лозунгите са само за ваше удовлетворение. Поставете се на мястото на тези, които смятате за неграмотни. Ако вас нарекат неграмотни, недодялани и каквото и да е в този дух, как ще се почувствате и какво ще направите? Сериозно ли смятате да преборите неграмотността с лозунги и критики, с които показвате на ближния, че е по-долу от вас?

  6. Още една перифраза от една стара серия лозунги, предназначена за учащи се във ВИФ, специалност „борба“: „Всяка пропусната запетая – една забравена хватка; всеки сбъркан член – скъсано мускулно влакно“.

  7. Пипи, Пламен, вие сте родени творци бе, хора! 😀

    Lyd, обещавам ти оттук нататък да започна да пиша грамотно, за да не засягам чувствата на ближните си. Иначе казано, мислех си, че майтапът е очеизбождащ, но явно някак съм се заблудила.

  8. Избоде ми очите този майтап, Марфа. Иначе нямаше да коментирам. Просто се чудех защо хората се вълнуват от това дали ближните пишат с грешки или не. Ако написаното се разбира, какъв ли е проблемът. Признавам и факта, че бях ( и продължавам да съм) в заядливо настроение. Вероятно е очеизбождащо. Лек ден.

  9. Очеизбождащо е, факт. А хората имат право да се вълнуват от най-различни неща. Някои се вълнуват от международното положение, други смятат неграмотността за проблем, а неграмотните постове – за липса на уважение към аудиторията, за която са предназначени. Тъй като аз винаги съм се старала да си уважавам аудиторията, бих се почувствала щастлива да науча, че поне един човек е усвоил правилото интервалът да се слага след, а не преди препинателния знак. Наречи го обсесивно-компулсивно разстройство ако искаш, но това е положението.

  10. Lyd, а не е ли добре да се посъхрани в Интернет-пространството малко грамотност? Предвид стотиците сайтове като флиртче и прочие, където всеки пише както Му ДоЙде, може би блогърите са тези, които трябва да дадат малък пример, как се пише правилно.
    Подкрепям идеята и започвам да си проверявам постовете =)
    А, Марфа, какво да правят тези, дето забравят въобще за запетайките?

  11. Ми хубаво е разбира се 🙂 Ето как се „боря“ аз: пиша текстовете във файл, после си ги прочитам за грешки и накрая пействам в блога. Не че го правех в началото, де 🙂 И после, когато случайно видя някоя пропусната грешка, ако не ме мързи много, поправям си я 😀

  12. Накратко – блогърите – последният страж на грамотността!
    Марфа, целият пост и коментарите карат четящия да започне да мисли с удивителни и главни букви.
    Поздрави за инициативата, но по мои наблюдения, с много дребни изключения, почти всички, които чета от Блогосферата са грамотни.
    Разбира се, капка в морето, но все пак, някакво начало е.
    Освен това труфно е да биеш няколко милиона форума и чат, където се пише на шльокавица, без каквито и дае препинателни знаци и размерът на бувките е по лично усмотрение. За цветове, шрифтове и комбинация от езици, няма да говоря изобщо. Така че…
    Борбата ще бъде Тежка и Славна!

  13. Присъединявам се към lyd. И ми се струва, че е късничко за уроци по грамотност в блоговете. Освен ако сте сигурни, че става дума за ученик от прогимназията. 🙂
    А има и друго – има ли някой, но когото да не се е случвало да сгреши? 😉
    Та, без да се обиждате, следене и посочване на граматични (че и други!) грешки малко на снобизъм, на твърде високо самомнение ми бие. Аз поне не си го позволявам…
    ___________
    http://vascont.wordpress.com/

  14. мене ме мързи, както обикновено

    па и не ми се занимаа с глупости

    ми я дайте да седнем на (покрай;) маса некъде 😀

  15. Готово, батпеп, греем ракията вече! :mrgreen:

    А да се научи човек да пише правилно никога не е късно, а не е и безполезно. 😉

  16. И аз се присъединявам към Lyd. Понякога и аз правя грешки в моите текстове и когато препрочитам стари постове, веднага ги оправям. Но най-добре се проверява правописа на някоя дума, ако ползвате Мозила. Там въпросна дума, ако не е правилно написана, тя излиза подчертана с червена линия. Разбира се, за тази функция трябва да се инсталира добавката за този браузър.

    Иначе и аз смятам, че има много неграмотни блогъри и то на куп и невежи и неграмотни. Съкращават обикновени думи като „не знам“, като „нз“, „всичко“, като „вс“, „бързо“, като „бз „и т.н.т. Даже си говорим с един познат, че скоро по блоговете им ще има такива текстове като: нз кд да отд вс вч ме др. Освен това ме изненадва, че не знаят значението на някои думи, които за възрастта си би трябвало да знаят. А иначе са студенти в трети, четвърти курс не е като да кажеш, че са от гимназията. Тогава се питам, аз как са станали студенти с тези правописни грешки. Кой е допуснал такова безобразие, неграмотността да прогресира и във висшите училища.

  17. Графе, никога не е късно или безсмислено човек да научи нещо. Нито миенето на зъбите е 100% задължително, нито грамотността, но и от двете има полза.
    За всички любители на правописа – един любим стар виц от соц. време: седи един милиционер, чете задълбочено някаква книга и тихо коментира: „Ц-ц-ц… Глей ти! А стига, бе!“ Минава колЕга покрай него и пита: „Какво четеш?“, а онзи отговаря: „Някакъв правописен речник.“
    Та – да не губим способността си да се учудваме! 🙂

  18. хе

    още преди двайстина годин, кога завършвах университето, имаше спор в научните среди дали употребата на пълния член да бъде институционализирана или не.

    щото още преди дваесе годин въпросният член беше изгубил езиковото си значение

    я сипи една рикия, па че ти разпраям още. ам нарежи и от смядовската, стига с тия туршии

  19. Не само пълният член, но по принцип по-грамотно писане. Много улеснява възприемането на текста и е добро както за пишещия, така и за възприемащия.

    Тая снимка отгоре – това май е една от градините на Прага, близо до Храдчани на високото? Пеещия фонтан май му викаха ;-)?

  20. АЗ ПРАВЯ МНОГО ПРАВОПИСНИ, ПУНКТУАЦИОННИ И ГРАМАТИЧЕСКИ ГРЕШКИ. И не се гордея с това. Но затова пък ползвам add on на Мозила, който ми проверява всичката кирилица 🙂 Та вече поне правописните грешки рядко са ми проблем.

    П.п. Може да изтеглите add on – а от тук – https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:3

  21. Филип, 3.14f, разбира се, че човек се учи цял живот – я ме вижте мен на компютъра! 🙂
    Но от известна възраст “учителите” трябва да са внимателни – да не извадят очи вместо да изпишат вежди. 😉
    Коректорите наистина са полезни, особено за чисто технически грешки (най-често закачен съседен клавиш), които веднага се виждат.

  22. Не схванах майтапа, както обяснява Marfa, аз ползвам коректор за грешки и речници на Mozilla, защото в 99 процента от писането, когато е на кирилица е в Web-форми, но когато една личност иска да е публична все пак трябва да знае четири неща – пълен и кратък член, отделяне на частите на сложно изречение, променливо „я“ (при журналисти, доминира грешното бЯли ) и да избягва шопското „Me“-кане – да идеме, да видиме.

    Погледайте телевизия два-три дена и ще видите, колко често се срещат тези неща.

    Това се 10 страници в граматиката.

    Една граматика на българския език (само не и тъп учебник, защото ще си хвърлите парите ) струва 7-10 лв, остават необходимите 15 минути свободно време.

  23. О, lyd, за съжаление си ужасно неправа за

    „Ако блогърите четат грамотно написани текстове, ще започнат и да пишат грамотно.“

    Това не е така. От години пиша по форуми, където човек би помислил, че ще действа същият принцип: четеш грамотно написани статии, грамотни постове от (поне привидно) грамотни хора, следователно попиваш знанията и сам започваш да пишеш грамотно, дори да не си го правил преди това.

    Да, ама не. За съжаление, се наблюдава съвсем друго: с падането на възрастовата граница на пишещите спада и грамотността – няма нужда от никакъв Алфа Рисърч, за да го науча, достатъчно ми е да погледна профила на човека, да видя годините му и да разбера защо. И в случая говоря за възрастни люде, майки и бащи – страх ме е да помисля какво се случва в гимназията, да речем.

    Затова предполагам, има нужда от подобни кампании. Лозунгите са забавни, не мисля, че някой ще се върже сериозно и ще окачи гордо такъв лозунг през гърди.

  24. elica, наистина или се шегуваш?
    (щото да знам дали да се засмея или да ти кажа формулата, по която аз научих да различавам членовете преди време)

  25. Хич не се шегувам! В това отношение направо съм се отчаяла от себе си. Спомням си преди години предопавателката ми по литература за кандидатстудентския изпит ми беше казала някаква формула (заместваше се нещо с Той !?!?….) , но….. Вече съм я забравила. Приеха ме в университета, което означава, че има надежда, даже и завърших, но проблема си остава :-))))) Това е една от личните ми драми 😉

  26. Той=пълен член, него=празен 😀

    ЧовекЪТ изведе кучето на разходка (ТОЙ изведе…)

    Кучето дърпаше човекА за балтона (кучето дърпаше НЕГО…)

    Туй то 🙂

  27. Ако на мен говориш, не знам 🙂
    Успях да завърша средно с отличен и висшо с не толкова отличен, пиша грамотно и без грешки, говоря три езика, но опре ли до граматика – съм гола вода. Не ми върви и това си е. Не мога да кажа кое е сказуемо и кое – сказуемно определение (честно), но се справям иначе с правопис и правоговор 😀 Дай примери, за да те разбера.

  28. Марфе, от името на всички поддръжници на граматическия снобизъм ти благодаря за този пост!!! Много сме и сме силни!!!!!

    Аз се дразня да чета неграмотно написани текстове. Да, всички правим грешки понякога, аз например имам проблем със запетайките при някои конструкции, но поне не написах „някой конструкций“ и това определено ме кара да се чувствам по-висша от хората, които не владеят правописа на собствения си език и не им пука от това. И не чувствам никакви угризения 🙂

  29. Нямам нищо против грамотното писане, но само с възмущение и презрение, едва ли ще постигнем нещо. Не мисля, че подигравките и агресивността от страна на учителя са помогнали на много ученици да научат нещо. Мисля, че нещо по-добронамерено би било по-успешно. Да, разбирам, че всичките тези постинги са създадени за да си направят шега, но как се чувстват повечето хора, когато шегата е за тяхна сметка?

  30. Ейййй, аман. Горкичките неграмотни хорица, завършили както училище, така и „вишо образувание“, засегнати на тема, че за толкова години не са схванали как се пише „не знам“. Хайде всички дружно да организираме кампания с благородната цел да съберем пари, с които да купим носни кърпички, че клетите, обидени хорица да бършат горките си (с ударение на о) сълзи, искаш ли? Никой не говори за презрение, нито пък забелязвам някаква агресия. Единствения човек, който забелязва агресии и какво беше там още, си ти. А ако повечето хора, дето шегата била за тяхна сметка, спрат да се чувстват и вземат най-сетне да осъзнаят, че множественото число не се образува с „й“ в края на думата, ако най-сетне загреят, че дума „ожасен“ няма щото няма и дума „ожас“, светът ще стане с една идея по-добър.

  31. Аз директно си признавам, че преди любезната домакиня да обърне внимание в предното си изказване по този въпрос, наистина незнаех и небях обърнал внимание, че вече така е правилно да се пишат тези отрицателни думи.
    А откак научих това се опасявам, че срещам тези нови форми в една хистерично тревожна честота.

    Аргументът „дай да не се обидят“ е приложим към абсолютно всяко нещо на този свят. Същата е логиката и да кажем – дай да не наричаме хайдуците айдуци, че ще се обидят; и ти как ще се почувстваш, ако някой те нарече езиков фундаменталист?
    Въпросът не е в степените ни на обидчивост и в политиката на „меките ръкавици“; въпросът е все в това, че колкото по-неграмотен народ – толкова и по-прост.
    А както поетът-другар Никола Йонков ни е втълпил – „народът прост [=] животът тежък“.
    Следователно очевидно е, че ако народът е грамотен, то няма да е прост, а животът няма да е тежък.
    Толкова е семпло.

    Езиковият фундаментализъм е един от малкото (ако не и единствен) положителни фундаментализми.
    Така че – нека ми викат така, няма да се обидя, по-скоро обратното. Което пък ми дава и моралното право да кажа, че грубите правописни грешки минират и най-доброто намерение да бъде казано нещо обществено значимо. Не: не бива казвано това, а бива казвано нещо ужасно неграмотно. Чисто и просто.

    Така че, апел:
    Проверявайте си текстовете; последицата ще е рязко повишаване на ефекта им.
    Колко малко усилие – а каква изумителна последица.

  32. И не забравяйте, че „вкъщи“ се пише заедно а „в_дупето“ разделено!

    … мисля, че пиша правилно, но много често ми се налага да проерявам думи в Гегел, другите му викат „гугъл“, дали започват с „о“ или „у“. Още от началното училище имах проблем с о/у 😦

    Полезна идея!
    За потребителите на Мозила Файърфокс има български речник, който проверява правописа 🙂

  33. Kakvo izlezna sega (povredena mi e kirilitzata, ne moga nishto da napravia!!!) – NE ZNAM se pishe veche zaedno – priet e nov pravopis? Ne se sheguvam, naisitna mi e interesno i sum leko izumena, de…

  34. Marfa, попаднах вчера на твоя блог и оттогава май друго не чета в интернет. Имаш много увлекателен стил на писане и искрено те поздравявам. И не ти трябва въобще да бъдеш Гришъм! 😉

    Относно пълния и краткия член – можеш ли с ръка на сърцето да кажеш, че никога не си допускала ни една грешка с членуването? Защото ако го кажеш, с риск да те обидя и да излезе, че се заяждам, ще ти посоча поне три такива грешки в твоя блог. Аз също се дразня и докато чета чужди и свои писания впоследствие, веднага фиксирам такива грешки. Но докато пише, човек не обръща внимание, старае се да изкаже мисълта си по най-добрия начин и не се замисля за това правило. А това правило е от онея, на които трябва да се замислиш, за да го спазваш.

    И тук идва въпросът – има ли смисъл? В кой друг език го има това правило и дали е практично? В английския го няма и пак се разбира кой на кого какво прави. Правилата не трябва ли да бъдат гъвкави и да следват промените в езика? След като 99% от населението, в това число и журналистите (може би именно този пример няма да те впечатли) не го спазва? Неправилната употреба на пълен и кратък член най-голямата трагедия ли е в неграмотността на сегашното българско поколение? И последно – кой определя кое е правилно и не? Лелките от БАН ли?

    Да, и аз ще се старая (натъртвам, ще се старая) да спазвам това правило докато то не бъде отменено. И какво от това?

  35. Здравей, радвам се, че тук ти е харесало 😉

    Естествено, че ми се е случвало да правя грешки, как иначе! Дори се е случвало да препрочета свое старо писание и тутакси да изредактирам нещо, което преди съм пропуснала – я някоя буква, я съм написала „рпеди“ вместо „преди“ (редовно го правя), я верно не съм обърнала внимание на члена 😳 Само че убедено твърдя, че е едно да допускаш грешки по невнимание, то принципно си личи, че са такива, съвсем друго е систематично да пишеш „ожасен/а съм“. Ожас направо. За пълния член никога не съм била някакъв фанатизиран радетел, макар че обикновено не го бъркам, ма се случва. Ама виж, за неща като „незнам“ – ей там вече почвам да светя в бяло 🙂

  36. @Ан – 🙂
    Пълният и краткият член при имената в българския език имат смислоразличителна функция. По тях и само по тях се различават субектът и обектът на действието. Работа, която в английския върши например строгият словоред.
    В английския език смислоразличителна функция имат кратките и дългите гласни, нещо, което на мен пък ми се струва супер непрактично, ама кво да напрайм ся… Трябва вечно да се внимава дали казваш „шиит“, или „шит“.
    🙂 А за „лелките от БАН“ много се смях, още не мога да спра да се кикотя. И аз съм лелка от БАН.

  37. Ето един съвет от доста по-стар от всички Вас човек (който никога, наистина никога, не прави грешка с членуването на съществителните). На дъщеря ми, която никак не е наясно с въпроса, а пък и смята, че не е толкова важно, обяснявах така: „О, напротив, много е важно кой кого е…л! (минало време на глагола). Кой кого – тук е решението. Този, който е… е ПОДЛОГЪТ и е с пълен член. Другият, който е е….н – е ДОПЪЛНЕНИЕТО, т.е. ОБЕКТЪТ на силовото сексуално действие – и е с непълен член.“ Извинявам се за нецензурното обяснение, но при крещящия нихилизъм на днешните 18-19-годишни май само така може човек да им спечели вниманието – първо ги разсмиваш, после им обясняваш нещата.

    • @ParaPlaner, проблемът с пълния член не е с логическия извършител/пострадавш, а е чисто формален. В тон с твоя пример:

      Шофьорът беше на**н от пътника.

      Извършител (е**чът) е пътникът, но когато използваме страдателен залог формалният подлог е обектът. А сега, де! Как се получи, че към един глагол (сказуемо) има две думи, отговарящи на въпроса „кой/що“ и два пъти употребявам пълен член?

      Правилото изобщо не е просто.
      Аз поддържам запазването му точно заради тази негова особеност – формализъм. Обикновено под формализъм се разбира или буквоядство, или характеризиране само по външни белези. В случая обаче става дума за граматичните правила, които по своята същност са формални – определят формата. Те са строги, както и правилата в друга формална наука – математиката. За последните никой не повдига въпроса да останат или да се „актуализират“ в тон с незнанието им. 🙂

      Пълната дефиниция за употреба на пълен член, от уики:
      http://bg.wikipedia.org/wiki/Определителен_член_в_българския_език

      Подлогът и !подложното сказуемно определение! в едно изречение (именната част на съставното именно сказуемо) трябва да се членуват с пълен член.

      И виж т. 2.6 Сказуемно определение

      ___
      По отношение спазването на формата само ще напомня повтарянето на процедурата по инаугурация при Обама заради НЕТОЧНО изпълнение на репликите. Това поражда спор, доколко е законна клетвата на Президента!

  38. Олеле! Изобщо не погледнах датите!!!!

    Проблемът отново е актуален, че и акутен и това силно ме заблуди. Моля за извинение.

Вашият коментар

