Боб

Най-традиционната българска манджа. Навремето по хижите с това посрещаха – с боб чорба. По столовете пък правеха някаква псевдо-версия на тази гозба, предлагайки водица с размито нишесте и няколко зрънца, които човек да преследва.

Преди няколко дни именитият професор Николай Овчаров, същия, дето откри гроба на Орфей, гостува на Ути Бъчваров, където направи поредното си смайващо разкритие: бобът, дето толкова го тачим, хич не бил нашенски, ами бил внесен тук от… Америка! И ето ти мистерия. Сетих се, че навремето съм учила, че бобът е внесен от Америка. После се сетих, че съм учила за Питагор, който забранявал яденето на фасул, защото бобеното зърно приличало на човешки зародиш… Трудно ми е да повярвам, че Питагор е открил Америка дори преди викингите, още повече, че боб-чорба се е хапвало и преди той да почне да питагорейства, та ето, всичко почва да става още по-мистично, като от „Досиетата Х“ направо.

Факт е, че ако има място на света, където бобът да е едва ли не начин на живот, това е Мексико, където местните отглеждат над двеста вида от това вариво. Там ако им вземе човек чушките, царевицата и боба, дори да им осигури месо и жито на корем, те ще предадат Богу дух. Боб в Америка се отглежда още отпреди 7000 години, както се твърди в енциклопедиите. Мистично не, ами и отатъка. Какъв боб е ял Питагор? Но странностите не спират дотук! Сещам се, че бяха открили останки от кокаин в една древноегипетска мумия… Може би това има нещо общо с боба и произхода му? Добре бе, ако са търгували навремето, което би обяснило пирамидите в Америка и сума ти още други неща, някой може ли да ми каже що са обменили само боб и ограничено количество кока, ами не са взели освен това какао, царевица, домати и вездесъщите картофи?!

Имам теория. Всъщност, имам Теория™. Не Европа е открила Америка, а Америка е открила Европа. Древни индиански мореплаватели са си спретнали околосветско пътешествие не само с опознавателна цел, но и с желанието да разширят търговията си. Натоварили са кораба си с боб, картофи, кока и какао, но течението ги отнася, те почват да се лутат, накрая на кораба остават само боб и ограничени количества сущени листа от кока и те някакси доплуват до Египет. Там ги посрещат радушно, а индианците на бърза ръка почват да строят пирамиди… Може да са били… маи. Или древни протоацтеки, които преди да стигнат до Европа са се озовали в днешните колумбийски джунгли, което обяснява коката. И така, стигат до Египет, разпространяват боба, фараоните се дрогират с последните остатъци кока и таман да пратят флотилия отвъд океана, индианците се огътват от настинка, без да оставят точните си координати.

Така Америка остава в относителна безопасност чак до викингите, а бобената мистерия получава своето изсмукано от пръстите ми обяснение.

29 thoughts on “Боб

  1. Хахаха, ненормалното обяснение. Има обаче известна логика. Склонен съм да се съглася 😉 Аз викам да развиеш тази теория и да напишеш книга 🙂

  2. Що сакън?! 😯 „Шлиферът на Леонардо“ пасти ще яде. И просто ония ми ти индианци са донесли само някъв от двестата си вида боб, това му е различното.

  3. След кратка справка се оказа, че „broad beans“ е бакла. 🙂 И я е нямало в Новия свят, така че хипотезата ти издиша, поне откъм Бобовите. 😉 Виж, за тютюна, коката и другите неща…

  4. Аз съм „за“ теорията на Марфа. Всяка теория има свое място, докато не бъде доказана. Или отречена. На мен определено ми харесва.
    П.П. То и по времето на Симеон Велики червеният пипер не е бил донесен от Америката в Европа, ама в „Златният век“ неговите войни си солят хляба с червен пипер и пъстра сол…

  5. Аз пък искрено се почудих от сравнението за формата на боба. Все си мислех, че интереса към вътрешностите и ембрионите ни се проявява едва по времето на разните ми ти леонардовци. Чак до толкова, че се разтърсих из нета:
    „Налага се да уточним, че когато последователите и потомците на Питагор говорят за боб, те нямат предвид фасул, а бакла и папуда – две бобови култури, които американският фасул отдавна е заместил. При това през XVI-XVII в., когато се настанил на европейската трапеза, той взел и едно от имената, с което в съчинения на Плиний и Теофраст е наречена баклата (или папудата) – Phaseolus. Това дълго време предизвиквало объркване в ботаниката.“(източника – http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=728&sectionid=8&id=00010)

  6. Теорията на Марфа е интересна, с две малки забележки:
    – бобовите наистина са били известни по нашите земи, след като са имали название – гр фаселос (фасул) и лат. фаба – боб. Друг е въпросът дали е било „папуда“, но не знам да са намерени от археолози обгорени зърна от бобови растения от археолози, както са намерени житни 🙂 Макробий (автор от V в.) пише за Fabariae Kalendae – бобови празници, които са се чествали през м. юни и които се честват и досега в Родопите.
    – фараоните най-вероятно са се насмъркали не с кока, а с хашиш, който е бил известен и на споменатите от Омир траки „капнобати“ – според Херодот те хвърляли зърна от коноп (kannabis) върху нажежени камъни, опиянявали се от дима и ставали „капнобати“ (ходещи по дима) 🙂

  7. Баш с кока се е дрогирал оня фараон. Това още озадачава ония ми ти изследователи. И ся к’во? Прецакахте ми теорията за боба, а аз вече почти бях наредила цял роман в ума си! 😦 Ми яжте бакла тогаз, хак да ви е! (тя е гадна и вони) 👿

  8. Аз пък като видях заглавието, не знам защо се сетих за оня Боб от Туин Пийкс, дето плашеха децата с него и му течаха лигите, сещаш се. 😀 Както се вика: „совите не са това което са!“

  9. Аз определено съм на мнение, че и той има нещо общо с мистерията, която разни лишени от фантазия хора не ми дават да изследвам! 😐

  10. Теорията си е супер, не им се давай на тия! Без боб, картофи и домати си е направо невъзможно да се живее, следователно боб, картофи и домати все пак е имало, следователно някой ги е донесъл. Комуто не харесва логиката ми, да ‘оди да яде бакла! 👿

  11. Марфе, евала за теорията, много е свежа! 🙂

    А бобецът бая стари хора в България (по лични наблюдения) го мразят адски много. Това е защото вероятно като малки са ги тъпкали с него.

    То много хора мразят и млякото с грис, защото в детската градина това и нишестеното кремче са били редовните десерти…

  12. Marfa, Dima, що пак ми замириса на „промити мозъци“? Я се стегнете и си направете по един „Боб по хански“! Страшно е вкусен! Ето Ви и готварската рецепта:
    Вземате една купичка – около 400 грама зрял фасул. Сварявате го, като първата вода се изхвърга. Сваряването става на слаб огън с една глава лук, нарязана на ситно. Времето за сваряване е в зависимост от това колко е стар боба. Вари се до увиране, което личи от това, че люспите на зърната започват да се люпят.
    Тогава нарязвате около половин килограм моркови, на тънки, четвъртинки шайби. Големината им е като на бобените зърна.
    Обелвате и глави стар лук – близо килограм. Нарязвате го на тънки полумесеци.
    Нарязвате и две три чушки, пак на парчета не по големи от бобените зърна. По добре е ако имате червени чушки. По желание може и люти да са.
    Нарязаните зеленчуци запържвате с малко олио в тиган – колкото да омекнат.
    След това почти уварения фасул и зеленчуците се скместват в по голяма тава, поставя се джоджан, още малко олио,сол на вкус, долива се с вода и се пече във фурната на 220 градуса. Пече се около 15 минути, докато водата се изпари. Оставя се да поизстине до телесна температура и се поднася на масата с лъжица, за да си сипе всеки колкото му се яде! Страшно върви с червено вино!
    Ха, да Ви е сладко! И от дядо си Митко да знаете, че още хановете прабългарски са си похапвали стар фасул. А боб беше арабска ли, персийска ли дума? Ако се поразровите може да излезе и че още в Етиопия го е имало. Но Вие сте повече от мен по теориите и хипотезите, аз съм по практиката и слагам фасула!!!
    Да сте ми живи и здрави!

  13. Хей деца, извинявайте ама забравих червения пипер. Една супена лъжица се слага при запържването.

  14. О, ама моля ти се, Митко (прости ми личното обръщение, ако не ти е приятно на ти, ще мина на вие), моето мнение в никакъв случай не показваше/казваше, че аз не обичам боб, защото съм го яла много в детската градина ^^. Обичам, просто много хора, зная, мразят някои храни точно заради детската градина. Аз пък нея изобщо не си я спомням и съответно 😉 не помня да съм намразвала някаква храна там ^^.

    Помня само как ме биеха със сапунени ръце, защото си шушукахме през процепите на леглата със съседчето по легло, когато беше време за следобеден сън. Ужас… колко сапун съм изяла…

  15. Историята по принцип е псевдонаука, защото тук всеки може да твърди всичко. Липсва ЛАБОРАТОРНИЯТ ПОДХОД и това прави тази „наука“ псевдонаука. Дали ще е спор за боба или произхода на демокрацията- все тая. Нищо не може да бъде ДОКАЗАНО СЪС СИГУРНОСТ.

  16. фасулът е пренесен в България по време на турското робство от Испания и станал национална храна за бедния народ.Преди това е употребявана като храна лещата. Питагор не е познавал боба и описва като зародиш баклата.
    спец по фасула от ДЗИ-Тошево.

  17. TOKY SHO Gledax po kanal istoria za bobovi rastenia i kazaxa che e vnesen ot azia v evropa i posle v amerika :).sushto pokazaxa edin restotant v amerika ,kudeto polovin kg.bob(neznaia koi vid tochno)stryva 38 $ 😀

Вашият коментар

