Снощи седенки кладохме…

СедянкаНищо лошо няма в думата „седянка“ и не разбирам обидата на учителите, предизвикана от употребата на този термин. Лошото не е, че някой бил оприличил преговорите на „седянка“, това по-скоро би значело, че протичат в приятна атмосфера, лошото е в демонстрирането на желанието преговорите целенасочено да се размотават, вместо да бъдат докарани до задоволителен краен резултат, който би трябвало да доведе до връщането на децата в училище и продължаването на учебния процес. Опасността от крах на учебната година, колкото и имагинерна да е тази вероятност, просто не е нещо, което може да бъде разглеждано между другото.

За проблемите в образованието се говори от началото на деветдесетте години на миналия век. За учителските заплати се говори от няколко години. За предстоящата стачка се говори от май месец. Пита се в задачата къде бля правителството половин година, та не седна и не започна преговори. Спокойно можеше да не се стигне дотук. Спокойно можеха да се договорят я на 60, я на 50 процента увеличение. Но нищо, за пореден път научихме опитно, че инатът е лош другар, а пляскането по ушите и кудкудякането „по-по-по-по-по“ има положителен ефект само в не особено професионалните реклами.

А иначе след снощния гаф Орешарски се извини, Вълчев каза, че е бил просто пасивна страна в диалога и накисна другарчето, Станишев каза, че министрите говорели неща, които не са мислели, иначе казано – говорят без да мислят, а също, че той мислел, че било крайно време да се преминело към същността на проблема. Нима?! Трета седмица започва откакто няма училище, снощи чухме, че няма шанс до края на седмицата и да проима, щото Орешарски бил зает и дай да размотаваме стачкуващите, че да минава времето, но било най-сетне крайно време да се преминело към същността! Така де, какво им пука, нали лицеят в Горна Баня не стачкува?! Е ми… Писна ми. Честно.

Още по темата: http://ganspace.blogspot.com/2007/10/blog-post_07.html

Advertisements

23 thoughts on “Снощи седенки кладохме…

  1. Щом ти е писнало, ела при мен и разкажи за училището на мечтите си. После пак ела и пак разкажи! Не се майтапя! Сега е моментът да се наприказваш!!! Виж текста за нулевата година. Айде, Марфааааааааааа! И всички останали, които се вълнувате за образованието

  2. Марфа е абсолютно права!

    Правителството беше предупредено още от пролетта. Но не, те не вярваха, че може да се дигнем! Ала ето, че стана! На всичкото отгоре вече и ние сами видяхме, че на тях хич не им пука и гледат само да „размотават“. Аз просто не знам на какво се надяват? Ние почваме да се осъзнаваме! Това няма да е единствената стачка! Не! И така трябва да е!

    Но да не се отплесваме от темата. Министрите сами са си виновни, че навреме не предложиха решение на проблема. А колкото до въпроса за качеството на образованието и нужните реформи там – това е съвсем друга тема!

    Това видео само показва истинското лице на нашите управляващи. Колко те милеят за нас.

  3. Ами Лид, определено ще напиша нещо такова, само първо трябва да го формулирам, че още ми е хаотично из главата. Но щом го намисля, ще го кажа, обещавам! 🙂

    Ган 🙂

  4. Ами те хората са го казали-шушу-мушу къща разваля. не знам защо, но от цялата работа аз останах с усещането, че Вълчев изобщо няма думата. По друг начин не мога да си обясня пасивното му поведение и липса на ангажираност.

  5. Много зле е положението, след като измислят подобни извинения, които в момента звучат по-добре и по-успокояващо от истината. А истината е, че Орешарски беше напълно прав както да нарече събитието седенка, така и да говори за съкращения и числа. Един министър на финансите трябва да мисли за рационалното разпределение на държавните пари. А то ще бъде рационално само когато има и единна система, според която всеки да получи толкова, колкото заслужава. Ако учителите са толкова убедени, че заслужават с или без такава система повишение със 100% или повече на заплатите си, защо тогава не искат да се въведе? Или просто някой ги убеждава да протестират. Да, предполагам, че е така, иначе ще се обезсмисли дейността на синдикатите, ако всичко е наред, нали?
    Извинявай, че се отклоних от темата.
    И аз съм съгласна, че правителството трябва на ВСЯКА цена да бъде по-активно – Станишев е човекът. Затова съм и съгласна с Вера, че Вълчев няма думата. Ако беше представител на БСП например, а не на друга партия от коалицията, нещата сигурно щяха да са различни. Решението може да стане само на по-високо ниво от неговото, защото е свързано с непопулярни мерки. А по принцип е известно, че в България липсва политическа воля за налагане на непопулярни мерки. А защо да се лъжем – на този моменто съкращения и системи за оценка са решението…:(

  6. И у мен се създаде същото впечатление. Ама най-тъпо (освен айде да ги разкатаем изречението де) ми беше това евтино натопяване на другарчето – ами той Пламенчо го каза, не бях аз. Бе мани, деЦка градина. 😐
    А съкращения – трябва. Нова система – тоже. Ама това може да стане факт най-рано от догодина. Така де, първо трябва да се напише тая система, да се напишат учебници, да се въведе… А дотогава? 😦 И що трябваше да се стигне чак дотук, че да се заговори тепърва за вземане на мерки, м? То това положение да не е от вчера, нещо?

  7. Според мен целта е, колкото се може по-дълго да нехаят, след което ще се стигне до абсолютно унижение на учителите и натриване на носове; да ни поставят на колене и да ни накарат сами да си свалим гащите. Без извинение. Лошо е, че повечето учители не са достатъчно смели и в един момент, когато не вземат месечната си сума и не могат да си платят дълговете, ще го направят – доброволно, че и ще се извинят за стореното. Опротивя ми всичко вече.
    Мен лично ме отвратиха думите на Вълчев „Намалявайте исканията“ – и на арабски пазар да сме, пак трябва да има диалог. Аз искам толкова, ама той дава по-малко, да се споразумеем за нещо средно. Никога не се сваля цена ей тъй на в монолог.

  8. Ами то точно чарът на арабските пазари е в диалога 🙂 Единият вика „искам сто“, другият „не давам повече от пет“ и накрая се здрависват на петдесе. Нали туй разправям, че в началото на преговори от такъв характер винаги се почва с висока миза, че да има накъде да се пада. Ако онези отгоре не и бяха седнали на ушите, като нищо щяха да се тупат по гърбовете още май месец със синдикатите и да празнуват петдесет процентното увеличение. Ама не, ние не можем да преговаряме и няма да увеличаваме заплатите под натиск. А как бе, джанъм, като очевидно след като под натиск не ги увеличавате, без натиск хептен няма ги увеличите никога?!

  9. Да, Marfa, права си, че не трябваше да се стига чак дотук. По мои бегли спомени преди време я писаха тази система, разписваха някакви стратегии и когато беше обявена, много хора настървено я оспориха. И изглежда тогава хората с властта се уплашиха, че явно за малко да се изложат с непопулярно решение и сигурно затова са решили да отложат… Но ефектът от това отлагане се мултиплицира и им се струпа наведнъж… Да се оправят. Важното е да има някой, който да ги усмирява да не вземат решения, които днес ще се харесат, а утре ще доведат до по-големи проблеми…

  10. Цветана, виждам, че за теб целият проблем е в учителите. Аз работя не в средното, а във висшето образование. Ние отдавна си имаме система за оценка (акредитация). Тя включва участието на преподавателя в съставяне на нови учебни текстове и материали, в научни и международни учебни проекти, в научни форуми (за предпочитане извън България), публикациите в научни списания (за предпочитане международни, с импакт фактор). Атестациите са на всеки 3 години, при две отрицателни атестации шефът има право да те уволни. По моето скромно мнение системата не е лоша. Но нейните възможности не са неограничени. Когато заради ниските заплати и многото работа сме стигнали дотам да наемаме всеки, който се яви на конкурса и успее да изкара изисквания от закона минимум, никаква система за оценка не може впоследствие да осигури професионализма, който всички желаем! Но да не повтарям старите мисли на Марфа, че тоягата без морков е характерна за робовладелския строй, а той отдавна е доказал своята неефективност.
    Марфа, според мен думата „седянка“ в този подтекст е обидна. Тя означава събиране, при което не се върши работа. Все едно хирург, който влага цялото си умение и сили в дадена операция, да чуе от колегата си: „Хайде, ший по-бързо и да разтуряме седянката!“.

  11. Бе така е, ама мен повече ме втрещи, че представителите на властта не намират нищо лошо в това да не се учи още поне една седмица. Това демонстрира тотален непукизъм досежно учебната година и учениците, а подобно безхаберие мен ме плаши повече от думата „седянка“. 😕

  12. Подкрепям Марфа по отношение на непукизма. Не може да ти пука дали учениците в страната учат или не учат, дали посещават нормални учебни занятия или се вясват на училище за по някой друг час съгласно стачната програма. Ако техните деца са на училище редовно, в някое частно учебно заведение, то обикновените деца, подрастващи и младежи не са. И ако не сме им измислили задължения (например спортни тренировки, школи по музика или театър), ще се мотаят цял ден съвсем без работа.
    Марфа за преговорите и пазарлъците хубаво се разбрахме, ама като не искат и не искат да се стига до там?

  13. Току-що по радиото чух, че мнозинството в парламента за пореден път отказало Станишев да бъде изслушан във връзка със стачката. Е извинете ме за патоса, но просто е безобразие да се държат така, като че такъв проблем няма!

  14. Според мен безобразието си е двупосочно и си е поредният цирк на управляващи и опозиция. Няма искане да се изслушват ресорните министри и да се следи изкъсо процеса на „преговори“, ами политически дивиденти ще вадим. Защото мога да се обзаложа, че премиерът ще бъде кован с въпроси от сорта на „Как правителството мисли да се справи със ситуацията?“, все едно включването на земеделския министър, примерно, е от жизненоважно значение за развитието й.

    Че за нищо не стават управляващите е повече от очевидно, ама и опозицията ни е една прекрасна…..

  15. Е, за съжаление никога няма да разберем какво ще попитат премиера, а ако някой носи отговорност за постъпките на подчинените си министри, това е той. Именно затова е премиер-министър, а не министър на земеделието. Все пак министърът на земеделието няма отношение към образователния процес (откъм ръководене де), но премиерът има отношение към работата на земеделския министър. А и не само, има отношение към работата на всеки друг министър в правителството, което ръководи, а не му е просто член. А понеже проблемът с образованието не е някакво незначително такова проблемче, определено има нужда от намеса на по-високо ниво. В тази връзка жмичката, която управляващата коалиция и Станишев играят, е повече от нелепа и демонстрира единствено безотговорно отношение към проблем, който явно, че не съществува.

    А че опозицията е ялова не споря. Само че това няма нищо общо с премиерското безхаберие и неглижирането на проблема.

  16. „29 народите представители подкрепиха предложението, 40 бяха против, а 18 гласуваха „въздържал се“.“

    Да се бяха посбрали повечко, или поне да придърпат „въздържалите се“.

    Нагло от едната страна, абсолютно безотговорно от другата – колкото да отчетат участие. Ей затова най-много ме е яд.

  17. Мхм. Те пак много са били. Много карти, имам предвид. За депутатите – всичките осем човека от опозицията, които с били в залата, вероятно са били много ядосани на десетимата от управляващата коалиция, които са имали повече карти под ръка. Е ми, безобразие си е.

  18. Аз ли нещо не разбирам?? Когато БСП предлагаха 20% увеличение на заплатите и пенсиите! Цялата опозиция ревна, че това не е възможно, че това са популистки обещания и не могат да бъдат изпълнени. Финансовата стабилност на страната щяла да се срине! На заседание на министерския съвет, след предложение на левицата за увеличение на доходите с 20%, министрите от НДСВ напуснаха демонстративно! Една седмица по късно по телевизията министър Вълчев се изрепчи че само от икономии в неговия сектор може да вдигне заплатите с повече от 30%! Така ли беше? Хак му е сега, да си носи кръста! Но една негова оставка няма да реши нищо. Най-много да го изпратят посланник в Париж, Брюксел или не знам къде си.. Пука му. За назначаване на нов министър ще отиде още месец време, за навлизане в работата , още месец време за да започне преговори…. И ето ви ги даскалите втасали…изборите минали, бития си е бит,“обидения“ си е „обиден“, учителите прецакани и получили 30-на%, които инфлацията междувременно излапала … дясната опозиция някои друг кмет повече, редица цени по високи и.н и т.н….на народа на гърбЪ!

  19. Браво Измерлиевки! Изкефихте ме с Вашата седянка! И да Ви съкратят, за Вас съм спокоен – гладни няма да останете. Талантливи сте! Готови сте за шоу бизнеса. Правилно сте се ориентирали, те парите са в шоу бизнеса, а не в Просветата.
    Marfa, пък аз не виждам и нищо лошо и в думата „размотавам“. Съгласно Български тълковен речник – издателство Наука и изкуство – 1973 г. е записано:
    РАЗМОТАВАМ гл.нсв,. РАЗМОТАЯ гл.св. Развивам нещо намотано. РАЗМОТАВАМ кълбо.
    За това прав е Орешарски, че иска да дойдат експертите и да го размотават това пусто оплетено кълбо на просфетната система. Ми виж ги учителките от седеНката на клипчето и те размотават.

  20. А Орешарски имаше предвид „хайде да размотаем това объркано кълбо прежда“, така ли? Или в речника не е описано и преносното значение на този глагол?

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s