Гласове, не ща да ви чувам

Така трябва да се казва предаването на Милен Цветков по Нова телевизия. Това обаче е отделен въпрос.

Болният въпрос:

Ясно е, че всички искаме промени в образованието да има. Проблемът е, че много хора поискаха промените едва когато учителите заявиха, че не искат повече да бъдат хората с най-ниските заплати в България. С други думи, преди учителите да поискат увеличение на заплатите си, промените в образованието не бяха чак толкова важни за родителите и можеха да бъдат оставени да отлежават за по-добри времена.

Може би някой ще се сети, че ей сега да се реформира изцяло и из основи цялата учебна система, нито един настоящ ученик няма да усети реформите, те ще се стоварят на главите на първокласниците най-рано догодина. Съгласно господстващата напоследък логика, учителите могат да се надяват да получат повишение на заплатите си най-рано след 12 години. Та може би няма да е зле най-сетне да започне образователната реформа, че да дочакаме да я видим завършена.

Междувременно продължава да е неясна връзката между належащата образователна реформа и настоящото безобразно ниско заплащане на твърде много хора в България, сред които се падат и учителите, факт, но ако министър Вълчев, бягайки от дебнещия го ултиматум не се озове тоя път в Тутракан, може и да обясни този парадокс. А ако хората спрат да слушат рефрена „ами ей сега ще увеличим със 100% заплатите на учителите, ама ще вземем от лекарите, от горските, от науката…“, може би ще си зададат някои въпроси.

Рефренът „учителите и това, дето го вземат, не го заслужават“ е странен, както е странно генерализирането на цяла група хора. Все едно говорим за зодии: днес представителите на зодия „Лъв“ ще получат предложение за нова работа, а тези под знака на „Риби“ ще имат временни финансови неудачи. С други думи, генерализациите могат да продължат и нататък. Освен, че учителите не стават да лепят и фаянсови плочки, родителите са безхаберни и безотговорни, а децата са невъзпитани, нахални и упадъчни типове с подлежащо за попълване в най-близко бъдеще криминално досие. Както се казва, „поименно, колега, поименно!“

Може би не всички учители заслужават повишение на заплатите си, факт. За да не стават точно учителите прецедент, би било честно и логично диференцираното заплащане да се въведе в целия бюджетен сектор. Едновременно. Ще има наистина големи икономии. Що се отнася до учителите, нека да има диференцирано заплащане, но да започва от някаква приемлива база нагоре. Настоящите им заплати са безобразие.

Що се отнася до улиматума пък, учителите заговориха за ниските си заплати преди повече от две години. След като нямаше някакъв особен резултат, учителите започнаха да протестират усилено някъде в началото на май, тази година. Към края на месеца задълбочиха исканията си. После заговориха за рестриктивни мерки като незавършване на учебната година, след което за щастие на всички се отказаха от подобно действие и обявиха, че ще изчакат. Мина лятото, още в края на август се заговори за стачни действия. В началото на септември Станишев от Индия обяви, че правителството му нямало да преговаря под натиск, въпреки че натиск преди началото на учебната година е равносилен на заплаха „вдигни си ръцете и ме чакай, докато прескоча до магазина и си купя пистолет!“. Учителите горе-долу това и казаха, защото заявиха, че ако министърът не се съгласи на преговори, ще започнат учебната година със стачка. Започнаха я, но преговори нямаше. Последва поредица от хаотични и безсмислени действия като мълчания и молебени, а Вълчев очевидно реши, че дотам и ще спрат. Пита се в уравнението, значи, след като не спряха дотам, защо най-сетне не седне да преговаря с хората, които скандират под прозорците на министерството му, а им праща открити писма от Пловдив и къде ли не, че нямало да преговаря под натиск?

Последно, инатът е най-сигурния начин дадени преговори да се провалят. Исканията на синдикатите могат да се определят като пазарене при сделка. Няма нищо необичайно в това. Нормално е да се тръгне с максимално висока миза, за да има накъде да се пада. Вместо стоте процента министърът и Янка можеха да си стиснат ръцете на шейсет още преди месеци. Тази възможност в момента изглежда не особено реална. Браво, Вълчев.

Advertisements

27 thoughts on “Гласове, не ща да ви чувам

  1. май не си проследила последните неща които бяха казани от премиера – до края на 2008-ма учителите ще взимат над 30% повече отколкото сега, също е възможно да има съкращения заради намалелия брой ученици с 32% в сравнение с 90-та, а същия брой учители както тогава.
    Инатът не е нещо случайно а опит да не скочат всички да искат по-високи заплати, защото точно това ще се случи по ефекта на доминото.
    България няма нужда от домакински решения – само защото нещо си било справедливо – проблема не е само в заплатите, а в несъстоялата се реформа

  2. опаа забравих…

    Защо учителите не стачкуват и срещу липсата на реформи в образованието, а мислят само за стомасите си?

  3. „Президентът е подкрепил синдикатите в желанието им да не се създава ситуация, при която се противопоставят синдикалните ръководства и стачкуващите учители.

    Председателката на Синдиката на българските учители Янка Такева заяви, че очаква същия резултат и на срещата при просветния министър Даниел Вълчев, насрочена за петък, предаде БНР.“

    http://dnes.dir.bg/2007/10/04/news2176920.html

    Значи, викаш, иде реч за образовани гладни люде, дето мислят трезво? Те себе си не са в състояние да опазят от Янка Такева и подобни, а искат ние да им оправяме бакиите.

  4. voxy, 30% върху заплата от триста лева неизбежно кара човек да мисли за стомаха си. А едно от исканията им в стачката е реформа в образователната система. На никой учител не му харесва всяка година да започва да преподава по нов учебник, а срещу тая порочна практика хората в системата на образованието протестират от началото на деветдесетте, когато беше въведена тая глупост. Голяма част от учителите също са родители, така че голяма част от тях няма причина да иска най-лошото за собствените си деца. Но няма значение, едва ли си прочел ентрито, просто караш на инерция. Нищо чудно няма в това, нормално поведение е напоследък.

    Бориславе, както всички разбрахме, всички учители са необразована и некадърна тъпа сбирщина, която изтезава българските деца, всички родители са безотговорна глутница, на която не й пука за децата й, всички деца са неъзпитани и свръхагресивни гамени. Няма нужда да го повтаряме до втръсване, а? Що се отнася до тебе, досега не съм те видяла да демонстираш ентусиазъм да оправяш бакиите на когото и да било, по-скоро демонстрираш активна гражданска позиция срещу това, че някой те занимава с проблемите си и ти пречи.

  5. Къде ги, бе, Марфа, къде ги тея искания за реформа? Специално се порових из сайта на Съюза на Българските Учители и открих това:

    http://www.sbubg.info/index.php?SectionMy=&action=list&PageMy=15

    Никъде нито думичка за нещо по-различно от 100% и то – пари.

    Да не говорим, че, ако се върнеш на 13 страница /пак там/, то има едно /пак толкова официално/ изокване в стил, че едва ли не реформата вече е преминала под формата на уволнения и съкращения и вече остава само и единствено да се вдигнат заплатите, та да плеснем и да се прегърнем.

  6. Снощи за пореден път четоха исканията си, при което за пореден и не помня вече кой път ги слушах последователно по Нова, бтв и Канал 1, а малко по-късно и между две реклами, май по Евроком. Никога не съм оспорвала, че Янка е кукувица и че трябва да бъде овъргаляна в катран и перушина. Между другото, тя е първата, която ще предаде колегите си, човек добива рутина в тия неща. А ти за пореден път доказваш нагледно, че преди учителите да поискат увеличение на заплатите си, промените в образованието не бяха чак толкова важни за родителите и можеха да бъдат оставени да отлежават за по-добри времена. Образователната реформа няма нищо общо с учителските заплати, гаранцията, че те ще бъдат вдигнати ако се проведе реформата е нулева, а дори и да бяха обвързали заплатите по някакъв начин с тая реформа, повишението ще дойде най-рано след дванайсет години. Нещо друго от ентрито си да повторя?

    P.S.
    Не възнамерявам пак да започвам чат с теб и да си оспамвам блога, просто не очаквай да започна отново да се въртя като грамофонна плоча. Разбрах вече какви нещастници са дакалите (с едно-две изключения), стана ми ясно, че изборът ти да държиш детето си в ръцете им е продиктуван от чисто личностни съображения като да не се разделя с другарчетата си, нещо, което за мен е странно, но родителят си ти. Разбрах, че нямаш търпение да е върнат по класните си стаи, където вместо да преподават на учениците, ще се надпреварват да им показват некадърността си. Разбрах и че няма да дадеш детето си в частно училище, щото никой нямало право да ти казва къде да го записваш да учи. Ясно е, че трябва да ги приберат с палките по стаите, защото според буквата на закона нямали право на стачка. Знам си урока. В началото дори и да ми беше интересно да се опитвам да те убеждавам, да ти доказвам, да ти онагледявам и да те питам на какво основание искаш някой зорлем да седи беден, разбрах, че е безсмислено и че няма никакво предизвикателство в това. Чувствай се свободен да ме затапиш както намериш за добре, уверявам те, ще се получи.

  7. Мдам. Като например ми обясниш защо трябва да дойде промяна точно след 12 години, като тази година е първата, която предоставя един прекрасен инструмент за оценка – задължителните матури. Достатъчно е, примерно, да бъде направена една обективна независима оценяваща система, /експертите, за които си говорехме в другото ентри/ която догодина да даде възможност да се преразпредели ако не изцяло, то поне отчасти финансирането на училищата съобразно показаното от зрелостниците през тази. А не баницата пак да се нареже поравно и да си продължи практиката „журналисти на коктейл“, където по-наглите изяждат всичко преди останалите, че и пликчета за после си пълнят.

    Крайно недостатъчно, но добро за начало. И ще почне да се усеща още догодина.

  8. Намерих интересни и подробни данни за учащите се и преподавателите в България, по данни на НСИ за 2006/07.

    http://www.nsi.bg/SocialActivities/Edu06.htm

    Конкретно въпросът ми изникна, когато Мая спомена за класовете от по 30 човека. Обаче – учениците от 1 до 12 клас са 900 000, преподавателите – 76 000, тоест на един се падат 12 ученика.

    Вероятно това все нещо означава.

  9. Скокльо, мисля, че казах, че има преподаватели по различни предмети…

    Бориславе, ще ти услужа отново като се самоцитирам, за да не се налага да четеш цялото ентри, под което пишеш коментари. След дванайсет години, защото дори ей сега да се реформира изцяло и из основи цялата учебна система, нито един настоящ ученик няма да усети реформите, те ще се стоварят на главите на първокласниците най-рано догодина. Първите завършени резултати ще се получат най-рано след 12 години. В момента масовият рефрен гласи „първо да реформират системата, тогава да питат за заплати“, поради което е очевидно, че това по-рано от 12 г. просто няма как да стане. Матурите и тестовете междувременно могат да оценят единствено какви знания са усвоили учениците по старата (тоест досегашната) система. Това би могло да се използва като основание за диференцирано заплащане, което само по себе си е хубаво нещо, стига да започва от някаква приемлива база нагоре. Може би не всички учители заслужават повишение на заплатите си, факт. За да не стават точно учителите прецедент, би било честно и логично диференцираното заплащане да се въведе в целия бюджетен сектор. Едновременно. Ще има наистина големи икономии.

  10. Marfa, ма те по всички предмети взимат заплата доколкото знам или се лъжа :), също работното време май е най-много 4 дена по 6 часа горе долу на един преподавател

  11. Не, voxy. Само Избраните™ вземат заплата. И никъде не споря, че след училище не трябва да полагат общественополезен труд, лепейки плочки и чистейки клозети. Те са едни мързеливи некадърници, които не са успели да станат нищо друго в живота, но това се компенсира от факта, че родителите са безотговорни копелета, които оставят на произвола на съдбата децата си, или ако не на съдбата, то в ръцете на тези неосъществени фаянсаджии, докато самите деца трупат точки за бъдещото си криминално досие. Това май го бях казала вече?

  12. Ок. Аз си мислех, че е редно да се започне от някъде, а не да се търсят резултати сега, веднага и на момента. Лично за себе си предпочитам да имам сигурност в резултат след 12 години, отколкото още няколко да очаквам решение, което евентуално, може би, би дало по-бързо развитие.

  13. Марфа, знам, че го каза, и предположих, че междувременно си помислила повечко, за да не го повториш сляпо.

    Защото нищо не променя факта, че съотношението между преподавателските и свободните часове е 1 : 1,5 в работно време. Тоест нищо не пречи при това положение учителите да се самоусъвършенстват постоянно, без въобще да жертват от личното си време след работа, което навсякъде по света учителите са принудени да правят.

    Същевременно гледам тук една седмична програма на ученик в пети клас май – имат по 5 учебни часа дневно. В гимназията стигаха до 8, или паметта ме лъже? Тоест при такива съотношения, дори в най-натоварения вариант, един учител прекарва в клас на ден средно 3 учебни или 2,15 астрономически часа.

    Значи имат предостатъчно време да подготвят отлично уроците си и да бъдат в крак. И ако не са, определено вината е тяхна. Все пак, ако някой от тях може да уточни нещата и да ме поправи – нека го стори.

  14. Пишеш много верни неща. Ножът като опре до кокала, връщане назад няма. Много ми се иска учителите да устискат и да се стигне до някакъв компромис. Напълно неебателното отношение на държавта към техния социален проблем и въобще към доста по-глобалния проблем с образованието, плюс отказът на държавата да преговаря могат да доведат само до едно – отказ от отговорности и следователно отказ от управленски права. Ако има нещо, което е в състояние да срути всяко правителство, това са проблемите в здравеопазването и образованието. Дори диктатори като Кадафи много фино гледат да пипат, когато става дума за такива социално чувствителни теми, които засягат 90% от населението. И сам войнът е войн, но сам Царят не може да царува, нали така? Трябват му хора. Поданици. А какво се получава с българските поданици? Недоволни учители, недоволни родители, недоволни ученици. Като прибавим и общото социано недоволство, което съвсем справедливо се надига у повечето публични професии заради унизителната цена на труда в България, разпалвано допълнително от учителската стачка, ще излезе така, че май няма доволни поданици. При това положение мисля, че и Вълчев няма да бъде много доволен. Просто комунистите са импотенти ръководители и не могат да управляват. Всеки път срутват държавата по някакъв безобразно тъп начин. Предният път я срутиха откъм финансовата система, сега ще я срутят откъм образователната. Хак да им е. И на тях и на техните гласоподаватели.

  15. @skoklyo: Само за протокола – баща ми е учител и редовно му се струпват по 37 учебни часа на седмица. Отделно трябва да се проверяват протоколи, домашни, да се пишат и проверяват тестове, да се ходи на административни събрания и прочее.
    Така че тези 3 часа работа на ден ми се струват много занижена цифра… Може и да има такива учители, но са сравнително малко.

  16. Бориславе, вероятно по някаква странна причина, четейки друг блог, си останал с впечатлението, че съм против образователна реформа.

    Скокльо, мислех, че е очевидно, че сметката един учител на 20 ученика е валидна единствено ако не се отчете факта, че в нашата образователна система имаме повече от един учебен предмет, но явно съм грешала.

    Тишо, благодаря за коментара.

    Владо, така, както виждам нещата, следващият коментар ще гласи щото учителите работят по максимум час на ден два дена седмично, така че да грабват баданарките и да не знаят много. Вероятно ще бъде изразено и разбиране към баща ти, съпроводено с фразата „е, то има и учители, които си вършат работата“, като коментиращият ще ти каже, че той лично, като данъкоплатец, няма нищо против на баща ти да му увеличат заплатата. В сми, не се хаби да спориш, че само ще си образуваш нерви.

  17. Ами не можах да издържа! Реших да не вземам отношение обаче ми прави впечатление, че някой хора доста ги разбират нещата – явно са учени хора знаят много!!! Къде ли са завършили – няма да е в България, щом като смятат, че тукашните учители са зле и не заслужават „бял Хляб”!? Друг въпрос е, че съм готов да си премерим Дипломите ама айде……
    Хора стига ала-бала или цениш една професия или не! Въпрос на ценностна система и принципи! И последно: ако цениш Родината си, любимия отбор, ако щеш дори партия (не на всеки избор различна) ще ги поддържаш при различни обстоятелства – всяко друго поведение е присъщо на един инструмент с който Хлебаря обръща хляба докато се пече.

  18. Понеже се уморих да коментирам по тая тема, вдъхновена от Марфа и Б. Величков и техният плам и загриженост, които не отстъпват на моите, просто разказах една училищна история в блога си – такава, каквато я преживях лично.

  19. skoklyo, май Владо Георгиев вече ти е отговорил със съвсем реален пример със съвсем реален учител… но аз все пак да спомена още едно дребно фактче, също съвсем реално. Имал съм възможност (заедно с няколко приятели и колеги) да преподавам на студенти в Софийския университет по доста специализирани теми; е, трябва да ти кажа, че за една лекция от два учебни часа съвсем редовно ни се налагаше да се подготвяме по поне два астрономически – а всъщност много рядко успявахме да се подготвим за по-малко от три астрономически часа. Да, стана малко по-лесно на следващата година, когато водихме същия курс по същите материали – само че дори и тогава ни се налагаше да преглеждаме наново материалите за всяка лекция, да решаваме къде и какво ще е добре да добавим или променим, защото с времето се е променило или просто защото миналата година студентите не са го разбрали, да се чудим дали да не добавим и нещо съвсем ново… И тук изобщо не говоря за цялата история покрай упражненията, задачите, които давах и решавах там, задачите, които проверявахме задочно, обясненията, които трябваше да даваме по лекции и форуми след това…

    И всичкото това беше при положение, че водим избираема дисциплина, на която (поне това беше идеята) се появяват само студенти, на които това наистина им е интересно и които имат желание и сами да се занимават, сами да търсят информация; честно казано, не съм сигурен колко време би ни отнемало същото нещо за група ученици, за доста от които дори би трябвало и да се борим, за да разпалим някакъв интерес или поне някакво старание.

  20. Мда, разни хора водят дискусия, а други за по-лесно излагат лозунги пълни с патос.

    skoklyo, учителите си имат норматив от часове, които трябва да изпълняват. Мисля, че беше 20 или 25 на седмица. Това прави по 4-5 часа дневно, които реално са малко повече, защото винаги има някоя дупка между часовете. Която обаче не е достатъчно голяма, за да се усъвършенстват през нея. Освен това учителството не е работа, която можеш да вършиш почти между другото не можеш да кажеш „а, сега няма работа, ще скокна за кафе/ще початя/почета книга“. Тези няколко часа, през които учителят преподава, той нон стоп трябва да е съсредоточен, да не му спира устата и евентуално дори да стои прав. Не ми казвай, че наистина смяташ, че има служба при която човек трябва да говори по 8 часа на ден. Физически не става:)

    С Б.Величков съм съгласна за едно нещо – Янка Такева. Тая някой трябва да я изгони. То и как да преговаряш с нея – Вълчев сигурно просто не ще да я вижда и затова не се разбират със стачкуващите. Или не, но факт е, че тя има меко казано неадекватни изявления.

    Иначе съм за вдигане на заплатите и за реформи. Факт е, че има добри учители, които получават обидни заплати. И учители, които няма на какво да научат децата. Но всъщност заплатите и качеството са взаимносвързани и се получава омагьосан кръг:(

  21. Ок, благодаря за уточненията относно нормативи и т.н., надявам се, че след тях вече никой няма да говори глупости за уж претъпкани класове от по 30 души и опасността да станат по 50 и повече. Това беше нещото, което оспорвах.

    И, Марфа, не знам какво си смятала за трети пореден път, ала докато един клас учи по един предмет, друг учи по друг. Аз също съм бил ученик, в езикова гимназия, и много добре знам, че на учителите се събират повече часове, при нормални класове от по приблизително 25 ученика. Което само идва да докаже, че някъде нещо се губи в цялата система и има учители, които буквално не вършат нищо, щом има такива, на които им се събират 37 часа седмично.

    Освен това имах предвид началното и средното образовение, които са задължителни и вкарани в определени рамки. Висшето е доста по-различно, най-малкото заради далеч по-сложната и специализирана материя. Там много преподаватели сами пишат учебници.

    И какво общо тук има ценността на професиите, посочете поне една такава, без която можем да минем и която да не заслужава по-добро заплащане? Може ли някой да направи обективна класация на професиите? Като не забравя, че ако тези на върха получават повече, онези долу ще получават пропорционално по-малко. Или такива сметки се струват някому твърде невъзвишени за неговите светли идеали?

  22. С други думи, оспорваш, че ако в едно училище съкратят половината учители, класовете ще трябва да се уголемят? Станишев си позволи да даде светъл пример с Индия, от която се възхищавал. Там в училище с 2000 ученика имало двадесетина учителя. Вероятно са достатъчно дори да провеждат индивидуални занятия така като си мисля. Но да оставим Индия, да се върнем тук, където просто не е ясно на какъв прнцип ще се съкращава. Не казвам, че няма нужда от съкращения, то това образование ако само от съкращения имаше нужда с мед и масло да го храни човек, но бройката учители е само единият му проблем. Това, което аз казвам, е че няма никаква гаранция, че ако се извърши съкращение икономисаните пари ще се влеят обратно в образованието. За точно трети път ще дам пример с Вълчев, който се похвали, че затворените училища в слабонаселените райони икономисали и върнали в бюджета 200 млн. лева. Е що щат в бюджета, а не обратно в образованието?

    А смисълът на последния ти абзац ми се губи. След като една професия не е по-ценна от друга, тоест няма малоценни професии, защо тогава учителската е в такова несправедливо положение спрямо останалите? Иначе професия, без която не можем да минем вероятно няма. Само че ако програмистите на Perl излязат в стачка за 1 месец едва ли това ще предизвика толкова проблеми за толкова хора. И пак да си кажа урока, че би било честно и логично диференцираното заплащане да се въведе в целия бюджетен сектор. Едновременно. Ще има наистина големи икономии.

  23. На работа съм. Пазя училището! Пловдивската нощт е топла и спокойна! Сам съм . Празни са учубните стаи, производствените корпуси, спортните площадки и великолепните зелени площи. Само двете кучета пазачи от време на време олайват минаващи край оградата хора или живещите в училищната зеленина таралеж, костенурка и една свободна, полуопитомена лисица. Таралежът събира листа за зимата, костенурката явно е в полет, а лисицата е дошла навярно да учи – иска да стане по хитра! (Вярно Ви казвам!)
    И моят внук иска да стане по-умен! В трети клас е хлапето! Само че , онзи ден сина и снахата нямаша вече на къде, ме извикаха в София. Дете е, някой трябва да го гледа! Качих се след нощното дежурство на първия възможен влак и в София. Имахме време да се поразходим даже из Борисавата градина. От там през подлеза на Орлов мост, та на „Шипка“ в неговото училище! В двора празно и пусто. Само 4-5 котки се разхождат лениво по асфалта на спортната площадка. От прозореца на първия етаж, касетофона на господина реди „Боят настана“, „Вятър ечи Балкан стене“… Внукът гледа неразбиращо…
    Носим си топка! Промъкваме се като престъпници край насядалите на пейките учители и почваме да играем баскетбол. Край оградата обикалят и други деца. Престрашават се още няколко и идват да играят с нас.
    Става весело… Но времето за влака към Пловдив наближава. На тръгване минаваме край учителите и господина. Детето се засили да го поздрави, но той защото обядваше сандвич ли, от неудобство ли, ни обърна гръб…?
    След обед влака ни понася напук на детето към Пловдив. Купувам му цял билет защото няма още ученическа карта. Училището стачкува. Заплатата ми е 180 лв… Пазач съм в училище… В петък съм на работа…Жена ми ще си вземе ден за да го гледа… А от понеделник?… В неделя ще го връщам отново в София. Влакът пак, ту ще забързва, ту ще забавя своя неотменим ход напред. И аз пак ще си мисля за учебната реформа и живота, но няма да мога да си отговоря на въпроса къде бяха, какво правиха някои хора през изминалите 17 години!!
    Влакът ту забързва, ту намалява скороста . Детето заспива. Имам достатъчно време да мисля. Но кой знае защо в главата ми изникват само въпроси и недоисказани мисли????

  24. Съжалявам, че едва сега се присъединявам към дискусията. Разбира се, подкрепям Марфа. Особено това: „Що се отнася до учителите, нека да има диференцирано заплащане, но да започва от някаква приемлива база нагоре.“ Защото, когато се говори за диференцирано заплащане и как само добрите учители трябва да получат увеличение, се подразбира, че няма нищо лошо в училището да работят и калпави учители, стига да не получат увеличение! Да не тежат много на бюджета и, не дай си Боже, да не получат по-високи заплати от нас! Ама че объркани понятия. Некадърниците трябва да се изхвърлят от училище не за да не получават митичните бъдещи висооооки заплати, а защото прецакват децата ни! Ситуацията некадърен учител не е приемлива и дори месечна заплата от 20 лв. не може да я направи приемлива! Или ако греша, нека някой по-мъдър ме поправи.
    Скокльо май е подминал забележката ми, че стачкуват и детските градини, в които групите са по-малки, както и трябва да бъде. Така че няма защо да брои само учениците от 1. до 12. клас, трябва да включи и децата от 4-те групи на детските градини (не знам дали някъде и яслите не стачкуват). И да внимава как усреднява класове от по 40 души с детскоградински групи от по 15 деца. Между другото за тези, които нямат деца в предучилищна възраст, е добре да се поясни, че „гледането на децата“ е само една от функциите на детската градина. Друга функция е РАННОТО ОБУЧЕНИЕ (http://en.wikipedia.org/wiki/Early_childhood_education). И макар в България да има доста детски учителки, които плачат за уволнение, и цели детски градини, които плачат за закриване, като цяло държавните (общински) детски градини са учудващо добри, по-добри от тези в редица западни страни. Имах късмета синът ми да бъде приет в отлична детска градина, която според мен му помогна да напредне в говора. Ако допуснем идиотски икономии да съсипят предучилищното обучение в България, както съсипаха училищното, после има да си блъскаме главите!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s