Горещо: стачката 2

Съвсем определено в момента се забелязва едно странно смесване на проблемите на хората в България. Не изобщо на държавата България, там проблемите са по-дълбоки. Но проблемите, които непосредствено терзаят хората, са:

1. Все по-нарастващите цени и все по-увеличаващото се разстояние между цените и доходите
2. Престъпност
3. Здравеопазване
4. Образование
5. Попълнете списъка сами

Ниските доходи в момента са определено много по-сериозен проблем за българина, отколкото затлаченото образование. Не всеки българин има пряк досег с образователната система, но на всеки му се налага да живее според месечния си бюджет.

Срещу какво протестират учителите? Не питам срещу какво протестира Янка Такева, чувам, че пак се понасят слухове за гладни стачки, което значи, че може би пак ще й се доходи я в Бостън я кой знае, питам срещу какво протестират учителите. За всеки нормален човек е ясно, че те протестират срещу това, което в момента е номер едно в дневния им ред – ниските доходи.

Срещу какво протестира обществото? Една много голяма част от обществото би трябвало също да протестира срещу ниските си доходи, но вместо да го прави, то протестира, че няма кой да му гледа децата. Между другото мен ме плаши това, че не чух един родител да се притесни, че детето му губи учебен материал, но за сметка на това чух много родители да протестират, че няма кой да им гледа децата. Не казвам, че няма и отговорни родители, но никой не им даде думата. В крайна сметка започва да изкристализира мнението, че учителите не заслужават по-високи доходи защото нямало реформа в образованието.

Реформата в образованието – що е то?

Търси се жива или мъртва. Не се знае как изглежда, отпечатъци от пръстите й на местопрестъплението не са намерени, не се знае ако я заловим какво да очакваме от нея. И е абсолютно неизвестно какво общо има тя с доходите на учителите, та те зависят толкова от нея. Не казвам, че няма нищо общо. Но докато не я намерим и разпитаме, приемаме, че е невинна до доказване на противното. Демократична страна сме. Уж.

Заплати и цени?

Само учителите в България ли вземат най-ниските заплати? Не. В интерес на истината хората, на които заплатите им са такива щото не се налага да работят на по две и три места, за да не мизерстват, са някакъв не особено голям процент от цялото население на страната. При тези цени дори заплатите от 400-500 лева, които доскоро изглеждаха поносими, днес започват да стават все по-недостатъчни. И освен ако образователната реформа не е сериен престъпник, очевидно не можем да виним нея за това, че румънците, които преди пет години ни гледаха завистливо, днес ни махат през прозореца на лъскавото си возило, с което ни подминават по пътя. Причината? Ако приемем, че реформата в образованието е виновна за заплатите на учителите, щото я няма, кой е виновен за хала на заплатите на 70% от останалите хора? Очевидно – реформата на цялата държава, които липсват. Изречението завършва по този странен начин, щото идва да покаже, че и реформата, и държавата липсват.

Стачката. Отново

Какво искат синдикатите? Синдикатите, или по-точно лидерите на синдикатите, искат всеки месец да получават доходи от членски внос, искат да получават и дивиденти от получените вече доходи и имоти, искат участие в семинари и конференции, искат политическо представителство (?!), искат да ги избират за депутати и дори за евродепутати, изобщо много неща искат.
Какво обаче предлагат? Предлагат няколко дни допълнително към годишната отпуска, поради което и работещите се записват в синдикалните организации. Те не предлагат подобряване на условията на труд, те не защитават неправомерно уволнените, фактически те няма и как да го правят, защото обикновено синдикалният лидер в едно предприятие от какъвто ще да е характер, е първата дружка на шефа на предприятието. В конкретния случай учителските синдикати искат сто процента увеличение на учителските доходи. Всъщност, те са прави. Повечето българи са прави да искат увеличение на доходите си. Държавното управление трябва да проумее все по някакъв начин, че няма абсолютно никакво право да очаква от хората да живеят с несъизмеримо ниски спрямо високите цени доходи. Правителството няма никакво право да изисква от хората да работят на сто места, за да се издържат, когато техните колеги от други страни, дори от Албания, са в състояние да работят на едно място и да завършват месеца на зелено. Защо обаче синдикатите внезапно се сетиха за своята членска маса? Не би ли трябвало системно да работят в тая насока, не би ли трябвало унизителни и безумни решения и предложения да бъдат стопирани на масата, на която Тристранната комисия си пие кафето? Би трябвало. Би трябвало също и заплатите на стачкуващите да бъдат изплатени от синдикалните организации, в които членуват. Би трябвало преди да започне стачката родителите да бъдат извикани на разговор, да им бъде обяснено, може би дори да се излезе с предложението в училищата да не се преподава, но да са отворени и децата да бъдат занимавани с нещо. А може би трябва лидерите на синдикатите да бъдат детронирани. Всъщност, така и трябва и така е правилното.

Хайде да помислим върху проблемите разделно. Защо заплатите са ниски, а цените са високи? Цените е ясно защо са високи, влязохме в Европейския съюз, както постоянно ни уверяват. Така и трябва – да са високи. Заплатите обаче защо не са високи? Или влязохме в Европейския съюз на куц крак? А може би не са високи, щото сме мързеливи и не щем да работим? Сигурно е така и не бива да се търси отговорност на тези гениални умове, родили идеята, че задържайки цените на труда, ще привличаме инвеститори, които ще се надпреварват да местят производството си тук. Вместо това обаче инвеститори нещо няма, но фирмите, които искахме да си местят производството тук, ни дават да шием панталони на ишлеме за по десет стотинки чифта. Или иначе казано, причината за най-наболелия обществен проблем, който носи най-голямо масово недоволство, се крие в неефективното и безхаберно управление на държавата, придружено със саркастична усмивка и отговарящо на предложението управляващите да поживеят месец-два на двестра-триста лева, с повдигната вежда и обвинение в несериозност и демагогия.

Точно по тази причина учителските заплати са ниски. Затова са ниски и лекарските заплати, заплатите на библиотечните служители, научните, музейните и социалните работници. Това е причината твърде много частни фирми да поддържат ниско заплащане на персонала – просто се съобразяват с официалната държавна политика. Това е причината и за все по-задълбочаващата се криза на кадри, за все по-некадърните преподаватели, за все по-корумпираните лекари, за все по-неориентираните продавачи в Технополис, за все по-намусените хора зад гишетата. И те могат да продължат да си позволяват да бъдат все по-корумпирани и все по-неориентирани, защото алтернативи за тяхното място все по-малко ще има. Защото и баламите взеха да намаляват, какво всички забелязваме.

А реформа в образованието трябва да има. Спешна, драстична, безмилостна. Може би е добре за тази цел министърът да спре да стачкува и да почне да си върши работата. Може би е добре цялата държавно управление да спре да стачкува. Най-малкото няма срещу какво и кого. Няма какво да поиска от хората. Те няма какво да й дадат. Освен уволнение.

Advertisements

30 thoughts on “Горещо: стачката 2

  1. Здрасти!
    съгласна съм напълно с теб, трябва реформа, ама тогава това комунистическо леке и вечен ПАРАЗИТ – такева и подобните й, ще трябва да си идат.
    нали се сещаш кога ще стане това!!!
    а че парите на учителите са мизерни всички го знаем 😦

    пък тая приказка за гледането на децата е просто покъртителна!
    племеникът ми не ходи, близо три месеца вече, на детска градина и майка ми го гледа.
    градината хлопна кепенците от 01.07 та до днес, но от този период стачка са една седмица (грубо) останалото е поради проточена предизбора смяна на дограма, за които най-великият и славен кмет б.б. не преведе парите чак до началото на септември, макар фирмата да започна ремонта още през юли.
    идиотското е че никой не го псува него, дето е причина дребосъците да си седят вкъщи с месеци.
    в училището на дъщеря ми пак същата история – дограмата още я сменят, та госпо’ицата не беше на училище и трите дена преди стачката.

  2. изумително непочтено внушение!!!

    „Умират деца!
    26 септември 2007 | 02:49 |

    Докато по-голямата част от учителите в страната стачкуват, децата се движат по улиците на родните си градове. За съжаление, в следствие на това се стигна до смъртни случаи в цялата страна. 13-годишно дете загина, след като върху него се срути стена в Козлодуй. А 13-годишно момиче загина при катастрофа в Стара Загора. Други четирима души тежко пострадаха.
    В тежката катастрофа в понеделник край село Градево също загина дете, а друго бе ранено. Инцидентът бе причинен от шофьор без шофьорска книжка. …“
    http://www.focus-news.net/?id=h1612

  3. Хайде пак нелепо, децата умирали защото не са на училище…. Сега ще съдят ли учителите… в Страсбург например, популярно е напоследък.

  4. 1. Здравеопазване
    2. Образование
    3. Престъпност
    и т.н.
    Когато по кризите нямахме пари с мъжа сме работили на 5 места общо 2-мата. И ако пак ми се наложи, пак знам как се работи много, спи малко и гледа дете.
    Така че пари могат да се изкарат. Вярно че е с много зор и недоспиване – ама къде е казано, че трябва да е лесно.
    Виж ако не си здрав няма да си купиш здраве с пари. Нито ако няма адекватно образование, ще можеш да се развиваш да проимаш някаква доходна професия или да работиш 3 неща на 3 места за да вържеш 2-та края.
    Просто въпрос на приоритети и на яко бачкане в някои случаи.

  5. Гери, това вече сме го говорили много пъти на страниците на тоя блог. Естествено, че от здравето по-важно няма, само идиот би го оспорил, а и аз заставам твърдо зад това, което не значи непременно, че не съм идиот, но поне се надявам! :mrgreen: Имах предвид, че ако заплатите у нас бяха адекватни на цените, нито на теб, нито на мъжа ти щеше да ви се налага да работите на шестнайсет места, щяхте да работите само на едно и там щяхте да сте още по-добри, отколкото по принцип сте, защото нямаше да си разпетворявате вниманието. Та за здравето никой не спори. Но икономическото състояние на страната ни става все по-трагично и по-трагично, а това ме плаши.

  6. Да трагично е, никой не спори. Да само аз си знам как съм се чувствала. И за да се развивам и да задобрявам и за да се развличам съм крала от малкото сън, за да чета.
    Принципа е, че тук само си чешем езиците. Но като опре ножа до кокала и трябва да се работи здраво се почва едно мърморене.
    Кога от както ме четеш си ме чула да мрънкам?
    Кога съм обяснявала колко и дали спя?
    Знаеш ли че за да може детето ми да има нормални знания го занимаваме с мъжа ми след училище? Защото в училище не получава дори минимума според мен?
    Мислиш ли че ми е приятно, вместо да се прибера и да се отдам на почивка и да си играя с него, да правя всякакви упражнения за първи клас?
    Мислиш ли че е мое задължение да обясня как се изписва дадена буква? Или как се смята до 20?
    Но го правя защото искам нещо за мен и детето си което е различно от общото. А тов нещо не му е дадено в училище.
    И извинявай, но ако учителите пръво бяха скочили срещу безумните учебници и система. Ако я бяха променили поне малко и после си искаха парите, щях да съм с тях и ако се налага да им помагам даже.
    Ама първо да искаме пари, а после пак да няма нищо насреща – не става.
    Всичко по горе да се чете с уговорката, че сред учителите, макар и не твърде често се срещат хора които работят със сърце и душа. И за мен тези хора трябва да взимат поне тройно ако не и повече. Но не смятам че покрай тях трябва да се вдигнат и заплатите на хора, които вегитират в системата.

  7. Всъщност…. Аз пак като черна станция… 🙂

    Ами не е виновно правителството. Ние сме си виновни. Изпитвам силното подозрение /което вече започва да се материализира в по-горен коментар/, че тук пак за всичко ще излязат виновни комунистите и ченгетата. Мрем някой друг да ни е виновен.

    Сегашният статус на държавата не е вследствие само и единствено действията/бездействията на това правителство. Той е вследствие на действията/бездействията на абсолютно всички правителства от 89-та насам. Аз лично не знам пример за държава, която да се издържа само и единствено от търговия и далавери, но пък за сметка на това съм свидетел как българинът вече 18 години се опитва да докаже, че е възможно. Никъде ни го няма производството, никъде ни го няма селското стопанство, никъде ни го няма туризма – все неща, които, при правилно управление, биха завишили чувствително приходите, които държавата може да си позволи да разпредели върху своите работници. Само чакаме. Предприсъединителни фондове, присъединителни фондове, субсидии и прочие. Някой да ни оправи.

    Да попитам – да приемем, че правителството го изиграе вълшебник, извади от торбата чудо и утре хоп – учителите със 100% на заплатата отгоре. До тук добре. Кой и по какъв начин ще ми гарантира като данъкоплатец, че същите тези учители ще се откажат от порочните си практики за припечелване и ще спрат да изнудват и унижават децата и родителите? Кой и по какъв начин ще ми гарантира, че образованието поне отчасти ще заприлича на онова, което беше налице само допреди 10-ина години? Кой и по какъв начин ще ми гарантира, че учителската маса е достатъчно качествена и компактна така, че пари да се дават само и единствено на тези, които наистина вършат работа и обучават децата, а стотиците други, които само ядат ресурс, ще бъдат отстранени?

    Горните въпроси са абсолютно риторични. Можеш да ги приложиш към всеки един държавен отрасъл. Което пак ме кара да се повторя, въпреки огромното ми съжаление , че ще използвам клишета – не е виновно нито това правителство, нито предишното, нито онова преди него. Виновни сме си ние и само ние, защото ние издигаме същите тези, срещу които плюем. И прословутото „гражданско общество“ хич го няма.

    Синдикатите пък изобщо не искам да коментирам… Вчера излезе наяве, че ЯнкаТакевият такъв събирал по 2.5 милиона лева на година членски внос, а в момента не е в състояние да покрие заплатите на стачкуващите. Ами ето още един повод да им вдигнем заплатите – да може Янка Такева и сие догодина да съберат 5 милиона лева.

    Рецепта нямам, за съжаление… По-скоро ще използвам един цитат – „Делото за спасяването на давещите се е в ръцете на самите давещи се…“

  8. @Гери:
    А тебе пък кога съм те обвинявала в каквото и да било?! 😯 Нито съм те чула да се оплакваш, нито съм те виждала да обясняваш колко спиш, нито нищо!

    Как виждаш учителите да скочат? Аз разправих в предишния си пост за една моя учителка, която скочи веднага щом се набълбучиха квазилиардите авторски колективи и какво последва от това. Разправих в блога на Лид за друга моя приятелка, която мина през същото. А изобщо не твърдя, че познавам чак толкова много учители и съм запозната с действията им. Мога само да допусна, че едва ли от няколкото учителя, които познавам, съм се сблъскала с единствените хора в страната, които са се опитали да говорят за реформа, които са давали конструктивни предложения и които дори са писали учебници. И? Учителите ли въведоха беузмните учебници и система? Някой идиот (съвсем открито го казвам) решава да си провежда поредната образователна реформа и сега учителката по литература от гимназията в Симитли е виновна, че й се налага да преподава по наложената й система. А тези, дето я наложиха тази система и я поддържат години наред да не ги обвиняваме? Може ли в такъв случай мен да ме направят министър на образованието, и аз мога да съм сладкодумна, и аз мога да подарявам компютри, и аз мога да оправдавам всяко нещо с липсата на реформа, и аз мога да се запъна и да кажа: „ами да я въведат“. Готина професия.

    С което не твърдя никъде, че всички учители са ангели невинни и са от гений нагоре. Напротив, твърдя от много време и от много постове насам, че образованието запада и ще запада все повече и повече, защото хем няма никаква идея как трябва да се промени, хем учителската професия се превърна в нещо крайно непривлекателно и нежелано, което довежда до отлив на кадри. Пример – учителката на детето ти.

    И отново си позволявам да изтъкна, че липсата на реформа в образованието не е пряката причина за ниските заплати на учителите. Тя е причина единствено за морално остарялото образование и за нищо друго. А ниските заплати са съвсем друг проблем. Ако тази стачка все пак принуди министъра освен да сладкодумства, в което е особено добър, и да предложи най-накрая някаква визия за реформата, значи поне един проблем може и да започне да се решава. Но тя няма да реши проблема със заплатите на всички останали, което е лошо. А заплатите на всички останали са пряка функция от управлението на държавата. Но мисля всъщност, че доста ясно съм го написала сега като си прочитам ентрито…

    @Б. Величков
    И то, и ние, че го траем, но тая фраза май се поизтърка. Пък и аз не го трая ама никак. Да не говоря, че съм последния човек, който ще оправдае лошото време с ченгетата и досиетата, но за сметка на това съм адски сигурна, че вината за това, че в България производство няма и цялата държавна икономика е на базата на далаверата, не е моя, а на тези, които ръководят България и са отговорни за развитието и стимулирането на икономиката.

  9. Май си изкарвам проблемите пряко на теб. А това не е честно. За което извинявай.
    Но според мен, точно този тип стачка с точно тези искания няма да промени нищо, освен да разгневи част от хората. И да ми усложни живота тройно.
    Нито ще вдигне нечии заплати, нито ще промени образованието, нито ще ни оправи социалното положение.

    А учителите ако бяха отказали да изберат, който и да е от безумните учебници, ако бяха поискали подкрепа от родителите за тази кауза, може би щяха да принудят министерството да смени вида и съдържанието на учебниците.
    Защото повярвай ми познавам много родители, които биха се отзовали веднага за тази благородна кауза.
    Иска се малко организираност и кураж за да откажеш да приемеш учебниците и да кажеш – „Не това са боклуци“
    И дори след това министерството да се опита да ги наложи силово, когато си включил и родителите истината ще лъсне на яве. И всички заедно учители и родители ще започнат протест и бойкот. И това може да доведе до резултат.
    Но за това се иска човек да има желание. И всъщност може би за това ме е яд. Защото винаги чувам колко е лоша системата, но никой не прави нищо по темата.

    А страната ни ще се оправи с много работа и съвестно отношение от страна на всеки работещ.
    Ако спазваш законите и си плащаш данъците и си изряден пред държавата можеш да изискваш от нея и то с право. И когато всички сме изрядни и искаме промяна ще я получим.
    До тогава ще е все така за съжаление.

  10. Аааа, че стачката е продукт на случайната среща на двете мозъчни клетки на кака Янка хич и не споря. Затуй и викам:

    Би трябвало също и заплатите на стачкуващите да бъдат изплатени от синдикалните организации, в които членуват. Би трябвало преди да започне стачката родителите да бъдат извикани на разговор, да им бъде обяснено, може би дори да се излезе с предложението в училищата да не се преподава, но да са отворени и децата да бъдат занимавани с нещо. А може би трябва лидерите на синдикатите да бъдат детронирани. Всъщност, така и трябва и така е правилното.

  11. @marfa:
    Процесът всъщност е малко двупосочен. Никой още не е оспорил правилото „пари – стока – пари прим“. Няма и шанс скоро да го оспорят. Приложено към коментирания случай, това предполага, че, когато правителството и данъкоплатците влагат пари, очакват да получат някаква стока, от която да получат „пари прим“. А учителите искат да обърнат формулата и да си получат хем „пари“, хем „пари прим“, пък за стоката ще видим…

    Малко объркано стана… По никакъв начин не оневинявам нито бесното крадене и западане на де що ценности има в последните 18 години, нито тези, които го извършваха. Получава се един парадокс, точно като при жабата и коня. Видяха, че едни таксиметрови и автобусни шофьори вдигнаха стачка и си получиха тяхното и айде и ние. Само дето не е баш така. Аз без такси и автобусен превоз ще оцелея някак си, ама детето ми без образование не може. И точно тук е наглостта – не можеш да поставяш на колене обществото, а в същия този момент да очакваш от същото това общество да е съпричастно с теб и да ти съдейства за някакво нормално разрешаване на проблема. Именно тук е разликата между един таксиметров шофьор и един учител – първият е да ме превози от точка А до точка Б, а вторият е натоварен с една значително по-тежка мисия. Не съм му я избрал нито аз, нито правителството. И той, ако държи да бъде адекватен на мисията си, е длъжен да намери решение на проблема, от който да не страдат останалите като него. Така, както съм абсолютно убеден, че правителството има ресурс до голяма степен да изпълни исканията им, така съм убеден също, че те имат десетки неизползвани лостове и начини да оптимизират професията си, доходите си и изобщо – взаимоотношенията си с всички останали участници в процеса. И тук изобщо не иде реч за това колко изпускат от учебния план децата. В краткосрочен план те не изпускат абсолютно нищо. Отчитайки темповете и количеството усвояван материал, аз абсолютно отговорно твърдя, че дори и месец стачка лесно би могъл да бъде компенсиран единствено чрез увеличаване на интензитета на преподаване в час. Категоричен съм в това. Проблемът е по-скоро чист битовизъм – обръщат ежедневието на всички абсолютно наопаки, поставят неизпълними искания и, в същото това време, категорично отказват да дадат алтернативи за оптимизация на труда им. В същото това време обясняват наляво и надясно как за хаоса сред младите била виновна основно средата и те нямали нищо общо с това. Това си е чиста проба наглост.

    От друга страна, за добрите учители – поклон доземи. Най-малкото заради това, че намаляват със страшни темпове и се обезличават в останалата маса, но въпреки това гледат да си вършат работата. На такива и по 2 бона заплата им е малко.

  12. Ако не бях писала няколко последователни ентрита на тази тематика можеше и да се спра по-подробно на този коментар. Но ако ми отговориш каква е функцията на правителството и защо някой трябва да му върши работата, ще се радвам. Щото не помня вече колко пъти питам защо работниците трябва да изпълняват функцията и на шефа си, а ако все пак трябва да го правят за какво изобщо им е тоя шеф, но нещо никой не ще да ми каже.

  13. марфа, откъде ще дойдат парите, за да се вдигнат доходите на многото хора, които ти оплакваш тук? откъде? тук можеш отново да кажеш, че не те интересува. ами каквото повикало, такова отговорило – след като тебе, дето искаш от някого нещо не те интересува, него ли да го интересува?

    да тропаш с крак и да крещиш, че не искаш да работиш повече от 8 часа и не на повече от една работа, че някой е длъжен да ти осигури тези условия е меко казано детинско.

    и аз искам така, ама няма как – независимо кой е виновен. в момента, за да оцелявам и да мога да пиша коментари тук, се налага да работя доста повече от 8 часа, на 2 места. винаги съм наясно, че и най-добрата система за здравеопазване не може да ме направи безсмъртна.

    докато отказваш да отделиш мъничко време, за да разбереш как действа съвременната икономика, не просто няма да придвижиш света към мечтания от теб идеал, ами скоро няма да имаш сили да роптаеш, понеже няма да има какво да ядеш.

    нали знаеш приказката за неволята? ако си я забравила, вземи я препрочети 🙂

  14. Слушам, госпожо, записах си задачите за домашна работа. Ама първо икономика ли да завърша, или първо приказката да си припомня? А нали може преди това да поизтупам егото си, щото вече е очевидно, че тая дръжава на мене чака?

    Междувременно нали мога да попитам как и защо се генерира бюджетен излишък, как се печелят сделки за строежи на магистрали и как се финансират, къде отива разликата между парите, реално дадени за чешмичките и пътечките на Симеон и нереално заявената стойност на същите придобивки, за какво точно отиват парите, предвидени за образование и колко струват поръчките до авторските колективи, бълващи учебници, какво стана със сделката по замяна на външния дълг и кой спечели и кой загуби от това, кой и защо плаща на Краун Ейджънтс, къде са парите, предвидени за справяне с бедствия и аварии, защо напоследък има толкова ужасно много чисто нови и прясно отпечатани банкноти и какво означава това, и т.н. и т.н. накрая, като теглим чертата, да ми отговори някой къде са се дянали всичките тези пари, за да мога да кажа откъде да вземем и как да си реогранизираме държавното управление?

    Не знам само кое е по-детинско – да заявиш, че проблем има, или да ти отговорят, че нямаш право да правиш подобни изявления, освен ако не носиш готовото му разрешение сгънато в джоба си.

  15. Функциите на правителството, викаш…. Много ще се разпрострем и ще излезем от темата, затова дай да се спрем най-общо…

    Най-общото нормално и без лоши думички определение /поне според мен/ е – изпълнителен орган, който осъществява връзката между гражданите и държавата, преразпределя брутния вътрешен продукт и следи за прилагането на съответните закони. Супер лаишко обяснение. Точно такова исках и да се получи. Да видим нататък.

    Учителите са подчинени на съответните директори, те на съответните инспекторати, те, от своя страна, на министерството. Какво се движи по веригата:

    1. Отгоре надолу /най-общо/ – субсидии, заплати, правилници и наредби за прилагане на Закона за образование, който всъщност е гласуван от тези, на които самото министерство е подчинено.

    2. Отдолу нагоре /пак най-общо/ – отчети, …….. ????

    Изобщо – учителят е единственият държавен служител, който сам си слага оценка на труда, до момента, в който крайният продукт на този труд излезе на пазара. Ама вече се е свършило… Никой не може да търси отговорност назад по веригата, пък и обясненията за средата и липсата на родителски и граждански контрол винаги са подръка и на удобно място да замерят с тях. Тъжното е, че в този случай, зад определението „краен продукт“ седи жив човек, който е метнат в положението не да знае от всичко по малко, а да не знае от нищо по много.

    В същия този момент всеки опит за промяна на статуквото се посреща на нож и със заплахи за стачки и самозапалване. Само си припомни какъв вой настава, когато решат да закрият училище в някоя отдалечена махала. Нищо, че там учат 2 деца, примерно. Веднага се почва със „социалния ефект“, „безхаберието към следващите поколения“ и прочие глупости. Добре, нека да го наречем „безхаберие“. Но, аз лично бих го нарекъл „активно“ и бих го предпочел пред „пасивното“ такова, когато на едни родители в продължение на 12 години им хвърлят прах в очите, че детето им се образова, а накрая да бъдат изправени пред грозната реалност, когато вече е късно за алтернативи.

    Изобщо – за какъв диалог работник – работодател говорим тук? Когато е за вдигане на заплати, тогава сме работници, пред които работодателят носи отговорност. Когато обаче стане на въпрос за реформа, при която неминуемо много народ ще си иде там, където му е мястото, тогава идват на ред „социалните и психологически ефекти“ от подобно упражнение.

    Извинявай, ама аз не мога да нарека тези отношения работник – работодател, тъй като на работодателят тук му се отнемат сериозни права. Когато трябва да плаща, той е работодател. Когато трябва да уволнява, съкращава и реформира – тогава на първо място трябва да стои социалният елемент. Ми не става просто.

    Изобщо пък небрежно ще пропусна дребния факт, че реалните работодатели на учителите са данъкоплатците, а правителството е нищо повече от посредник….. Щото тогава трябва да задълбаем по въпроса „Са ли длъжни учителите на работодателя си, колко точно и защо се правят, че не са?“

  16. Променя това, че като данъкоплатци имат и права, освен задължения. Като например правото да мислят, че благодарение на техния труд и на техните данъци останалите също не са отрязани от тях и никой никому не е шеф, а всички са колеги. Ти ли си шеф на учителя, щото плащаш данъци, или учителят ти е шеф, щото с неговите пък данъци на твоята улица има асфалт да речем? Данъкоплатците и избирателите са работодатели, верно, но не на учителите и лесно могат да си кажат „аз като данъкоплатец и редови избирател съм работодател на цялата тая скапана държавна машина, но тя, вместо да работи за мен, иска да й полагам доброволна трудова повинност, а и не ми харесва това, че дори Албания, която до вчера приемахме за единица мярка за изостанала страна, вече ни маха от хоризонта“.

    Между другото, сега е времето да кажа, че не ми харесва различни хора да изместват темата на ентрито ми защото или не са го прочели, или не са видели, че надолу са коментирани същите неща, които те тепърва започват отново да ги коментират. Мисля, че имам правото на изисквания като домакиня все пак, нали?

  17. марфа, не е нужно да имаш готово решение в джоба си, за да пишеш тук. такова решение не е лесно да се намери, нито да се приведе в действие, понеже трябва да се вземат предвид много фактори.

    не е нужно да завършиш икономика, а да прочетеш някоя и друга книжка. но това е само ако имаш желание да разбереш по-задълбочено. но ако смяташ, че всичко ти е от ясно по-ясно, разбира се, няма смисъл да си губиш времето да се образоваш.

    знаеш ли какви са заплатите на т.нар. управляващи? мениджърите на световно-известни фирми получават милиони долари годишно, за да ги управляват. каква заплата се полага на тези, които управляват държавата? ами каквито заплатите, такава и услугата. нашите политици работят за мизерни заплати, и ако, както смяташ ти, човек е стимулиран най-вече от парите, иначе не работи качествено, то … няма за какво да се чудим защо управляващите управляват калпаво.

    имам ученици, които след завършване на бакалавърската си степен започват работа с над $ 100,000 годишна заплата и не мисля, че някой от тях на този етап става за управляващ на държава, Та … какви заплати трябва да предложим на управляващите, за да бачкат добре?

    Ти за колко на месец би станала премиер?

  18. Марфа, оставам с впечатлението, че прекалено наблягаш на тезата, че системата прави човека, а не обратното. Третираш учителите като някакви автоматични устройства, на които ако им се подаде правилната насока на преподаване, ако им се повиши достатъчно дохода и хоп на секундата те ще се превърнат в инициативни.

    Лидия отново има право. Никой не може да ти попречи да се опитваш да бъдеш инициативен.

  19. Всъщност те са тези, които се изживяват все едно останалите са им длъжни да полагат трудова повинност. Знаеш ли какво най-много ме е яд? Те не стачкуват с предложение да се реформира системата. Те не стачкуват с предложение да се въведе някакъв диференциран начин на разплащане. Те не стачкуват дори с предложение да им се създадат „европейски условия на труд“, примерно, или дори, ако щеш – да им създадат центрове, в които да си „легализират“ и провеждат т.нар. „частни уроци“. Не. Те стачкуват за 100% повишение на заплатите, защото било „унизително“ заплащането. Тоест – те отново се изживяват като крайна инстанция и не допускат правото на абсолютно никой да си позволява да оценява било то качеството на труда им, било то начина им на заплащане. Изобщо изключват дори и диалог по темата, защото в противен случай ще лъсне, че 80% от тях са против каквито и да са промени в батака „образование“.
    И, в този ред на мисли, къде е точно правото им да ме поставят мен на колене, правейки го изцяло от позиция на силата?

    А що се отнася до темата на ентрито ти – аз мисля, че не съм се отклонил от нея. Ако считаш, че съм – абсолютно в правото си си просто да ми изтриеш коментарите.

  20. Б. Величков, не казвам, че грешиш 100%, но ми се струва, че гледаш на мизерните учителски заплати като на справедлива отплата за безобразното състояние на българското училище. Иначе казано, че батакът в образованието те притеснява тогава и само тогава, когато учителите поискат по-добри заплати. Поставяли обществото на колене! Разбира се, че ще го поставят, нали докато са добрички, обществото ще ги държи гладни! Нека те да ни поставят на колене за добри заплати, пък после ние да ги поставим на колене за добро преподаване (а не обратното)! Но знам много добре какви реформи скалъпват чиновниците от министерството – поставят учителите на колене не за добро образование, а за какви ли не глупости.
    В свой предишен коментар пишеш, че в еди-кое си училище заплатите ще се повишат, ако се съкратят учители, защото в момента те са твърде много. Да, ама не. Ако се съкратят учители, просто на това училище ще се отпуска по-малка субсидия, а останалите учители за същите заплати ще се гърчат от работа. Ниската заплата на учителя е нормативно фиксирана.
    В българското общество има много силна нагласа на учителите да се плащат мизерни заплати. Тя е толкова силна, че вече не вярвам нещо да може да я промени. Може би изходът е да се намали нормативът на учителите, така че работният им ден да е de jure пълен, de facto половин. Засега за нищо по-умно не се сещам.

  21. Витаминко, не знам, може и така да изглежда отстрани – че твърдя, че системата прави човека. В интерес на истината, човекът прави системата и мисля, че всички сме съгласни. Но веднъж създадена, системата спира да бъде подчинена на създателя си и почва да действа повече или по-малко автономно, а човекът започва да живее в нейните обятия и да зависи от нея. И когато не е доволен, очевидно трябва да се опита да смени системата, а не да си къта тази дето не работи, от някакви такива родителски чувства.

    Лид, не трябваше да ми разваляш настроението рано сутрин – сега цял ден ще ми е мъчно за заплатите на българските политици, но пък им влязох в положението и разбрах защо от толкова години са в перманента стачка.

    Б. Величков, естествено, че няма да те изтрия – нито си обидил някого, нито нищо.

    Майа, благодаря ти за подкрепата, която ми оказваш.

    И всъщност отново искам да напомня, че тезата ми е следната: реформата в образованието няма нищо общо с ниските заплати на едно 80% от българите.

  22. Какво общо има стачката с реформата в образованието?

    Хората искат да им се плаща.

    Министерството опрeделя изискванията към образованието.

    Аз от личен опит мога да кажа , че има „елитни“ гимназии, в които ИЗОБЩО не се изучава стереометрия (за мене доста пари в частни уроци после за да приемат едно същество в Техническия университет ) и невъзможност за всички желаещи в първи курс там пак да (продължат да) учат английски .

    Пак частни уроци ще ме дои шибаната ни система на средно и висше образование , докато отрочето стъпи на крака.

    Ясно е, кои е проблемите , които са ми е на първо място тази година – нали ? Какво общо имат учителите с това ?

  23. Искам да поздравя Б.Величков за мнението му, прекрасно написано (в 4.07 и 11.46) и толкова точно отразяващо всичко, което се случва в момента под надслов „стачка на учителите“! Това е толкова вярно, колкото е невярно поведението и лостовете на учителското съсловие. Тази тема (толкова модерна, че взе да омръзва вече) през последните дни в повечето блогове си „намери майстора“. Тъкмо си мислех, че никой не вижда проблема, че не иска да го назове с истинското му име и ето появи се :).
    Не, че искам да правя анализ по тема, но просто се набива на очи неразбирането от страна на повечето хора – и учители и общество, че реформата в образованието е част от онази по-голяма реформа, необходима на обществото ни и в голяяяма частност на управата. И защо да не се започне именно с образованието? Но нека се разберем това да стане по-сериозно и не с „тези“, които в момента са просто смешни, създават и предизвикват неодобрение у всички. Така „влизам“ и в темата на домакинята, като искам да я поздравя, че я поставя и изобщо образува дискусии :).
    А именно – реформата в образованието има много общо с ниското ниво изобщо в страната ни. От там се започва, изграждат се навици, оформя се мироглед, посочват се недостатъците и т.н. а какво се случва сега и какво вижда „малкият“ човек по пътя си на израстване (всякакво) – еми това, което не трябва да вижда всъщност. И после искаме от него морал, възпитание и дори да се научи да управлява един ден. Ще стане, ама друг път – ти вдигни къща без основи и чакай да издържи на външните сурови въздействия – точно никога!
    Така, че …. започва се от „основите“, после и в други градове :))).

  24. Pingback: Величков»Blog Archive » За учителите, ама по-иначе.

  25. Pingback: За Мургина пари има, за учителите - не « Моето ъгълче

  26. Това се получава, когато авторът не смени линка в публикацията си с нещо на латиница. Постът на Майа е там. Просто като влезеш в блога й, кликни на „начало“, а после на първата публикация, която се пада. Тя е въпросната 🙂

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s