Айде и аз да се изкажа за Кризата в Образованието™

Има си криза, факт. Скоро няма да е просто криза, ами Образованието ще изпадне в кома, а после може и да го погребем по живо по здраво.

Как се стигна дотук – това е въпросът. Отговорът е, че не беше никак трудно, напротив, плашещо лесно се оказа начинанието, което завърши с успешното набутване на българското образование в блатото. В България по принцип интелектуалният труд не се цени особено. По времето на соца се ценяха многостаночничките, трудовите хора като комбайнери, краварки, кофражисти и леяри, възпяваха се в песни, награждаваха се с ордени за преизпълнен план, защото са успели да вземат петилетката за пет месеца, изографисваха се по стени на училища… Не че на една държава не й трябват кофражисти и кравари, съвсем не искам да кажа това. Това, което искам да кажа е, че в манталитета български неусетно залегна виждането, че мазолестите ръце са по-големи от мазолестия… ум, да го речем. Че трудът на леяра заслужава повече уважение от труда на инженера, който проектира машините за завода, в който работи леярът. Щото инженерът по цял ден чертае нещо си на някакво бюро, докато леярът лее кървава пот пред пещите… И така нататък.

Това мислене не е отмряло, за съжаление. С ушите си чух как по телевизията един шофьор заяви, че заслужава по-висока заплата от един учител, щото учителят отивал за час-два в училище и с туй се приключвало, докато той, шофьорът… Истината е, че тук има нещо много сбъркано. И е истина, че една от причините образованието да запада тъй стремглаво, са навлизащите в него плашещо некадърни учители. А те ще стават все повече и все по-некадърни и няма какви други да бъдат. В момента такива проявления са спорадични, скоро ще станат обилни като тропически дъжд. Добре, кой нормален, здрав и прав млад човек, завършил с отличие математическата гимназия (примерно де), ще се юрне да става доброволно даскал по математика, вместо да завърши да речем програмиране или нещо по-престижно? За какво? За да слуша по телевизията, че учителите са дупката на обществото, че са виновни за невъзпитаните гаменчета, които плюят и пушат в час, за да му подхвърлят накрая на всеки месец като компенсация за разбитите му нерви някакви смешни суми, за които на всичкото отгоре трябва да е благодарен, че въобще ги получава? Още има млади и кадърни хора, които стават учители от любов към тази професия, просто защото това им харесва и това желаят да правят. Само че колко време ще се задържат в училище, след като за да се издържат им се налага да работят минимум на две места? Ще се позадържат и ще се махнат, ще започнат да работят нещо друго, по-печелившо. И в един момент в училищата ще останат само старите учители, които са там просто защото вече възрастта им не позволява да се захванат с друга работа, въпреки че се чувстват омерзени, че след толкова години всеотдайност трудът им не е дори бегло съизмерим в очите на управляващите с труда на кофражиста. И ще започне настъплението на поколението учители, които за влезли в педагогическия факултет просто щото не са ги приели никъде другаде. Защото как ще убедиш един наистина способен, образован и интелигентен млад човек да остане и обучава децата ти, като му подхвърляш някакви обидни и смехотворни трохи в края на месеца? След като същия ще си намери някоя не толкова предизвикателна и интелектуална работа, но пък значително по-добре заплатена? Защо да си трови нервите с подрастващите предпубертети без нищо? Само с гол ентусиазъм къща не се строи, трябват си и материали…

Същото ще се случи с лекарите – ще се махнат хората, които искат да променят стандарта си на живот, защото смятат, че трудът им е достатъчно отговорен, за да заслужават едно нормално заплащане, тук ще останат само възрастните лекари, за които е трудно тепърва да мислят за „тежки чужбини“, ще останат рушветчиите и тези, които не биха могли да се реализират в една бяла държава.

Същото ще се случи и с научните работници – ако изобщо някой реши да се потапя в дебрите на науката, то няма причина да го прави точно в България. Ще го прави там, където трудът му ще бъде ценен. А България ще се превърне в завод за производство на шофьори, зидари, мазачи, кофражисти, леяри и многостаночнички. Щото образованието си в училище са получили от хора, които са завършили педагогика, защото не са били приети никъде другаде.

Може би преувеличавам, не знам. Само че днес в студиото на Нова пак се обади поредният чичо, за да се изока, че учителите нищо не заслужават, щото не са стигнали доникъде с реформата в образованието… Че учителката по химия ли да прави реформа в образованието?! Какъв цвят има тая реформа? Какво представлява? Кой я е виждал? Какво се очаква да стане, след като тя приключи, ако изобщо почне? Не знам. Някой знае ли? Но няма значение, учителите са виновни, че образованието е в криза. Учителите са виновни, че нямали компютърна грамотност… Никой не казва защо й е на 48-годишната преподавателка по география компютърна грамотност и как това ще й помогне в учебния процес. Има ли например дигитализиран учебник по география, има ли предвидени компютърни игри и тестове в учебната програма? Не? А защо й е на госпожа Петрова в такъв случай компютърна грамотност? Освен за собствено удовлетворение, естествено… Ще й повишат ли заплатата, ще почне ли да получава поне наполовина колкото на столичния шофьор на автобус, чието дете тя обучава?

Едно време най-уважаваните и лични хора в селото са били попът, даскалът и кметът. Поповете вече ги нямат за нищо, което пък беше постигнато не без доброволните усилия на голяма част от самите свещенослужители, даскалите не струват колкото горивото на автобуса, остана само кметът, за когото пък не ми се говори…

Advertisements

22 thoughts on “Айде и аз да се изкажа за Кризата в Образованието™

  1. Ти остави какво разправял шофьорът, чу ли какво каза министъра на образованието по време на стачката в транспорта. Не може ватманите да искат по-високи заплати, защото се получавало, че 1 ватман получавал заплата колкото 3-ма учители. Демек не са ниски заплатите на учителите, ами ватманите искат много. Е, щом министъра на образованието мисли така, какво да коментираме повече!

  2. Искам платено образование, здравеопазване и каквото още се сетите. Т.н. безплатни услуги бяха за едни други хора в едно друго време и никой неможе да ме убеди, че съществува безплатен обяд. Искам да знам за какво плащам. Когато се въведе пазарния принцип некадърните учители ще са най-евтини или безплатни, а не както е сега – всички под един знаменател. Това е. Когато започнем да можем да си плащаме ще има качествено преподаване, лечение и всичко останало. Затова не обичам безплатните неща, евтиния градски транспорт и т.н. в тоя ред. Всичко хубаво е и скъпо.

  3. Ако на учителите заплатите са ниски това не значи, че на ватманите трябва да са по-ниски от техните. Просто обществото по-лесно търпи лоши учители, а лошите ватмани правят катастрофи и убиват хора.

    Лошите учители ни съсипват децата, ние го разбираме бавно и след години.

    За съвременните грамотности също има увлечения – голяма част от учителите на моето дете взимаха протоколите им, записани на CD да ги проверят и изобщо не считат работата с компютър вид грамотност – това е просто инструмент – не помага на некадърен и тъп човек, а нормалният човек не го счита за преимущество. Но работодателят – в случай държавата трябва да наложи критерии, за които някои хора няма да отговорят за да не вдигат заплатите на бранша като цяло. Много важно – математиците ще програмират, ватманите ще карат трамвай в Испания, младежите ще мият чинии в Гърция и Германия, а не в Банско за 210 лв и лека-полека ще вземат да ни плащат като при тях – но няма да има хора.

    И за чиниите също!

  4. @ nv
    Само дето учителят трудно ще отиде да преподава в Испания или където и да е другаде – изискванията са други.

    Марфа, съгласна съм с теб, учителите са прецакани. Аз от 10 години разправям, че ще гласувам за партия, която ще направи заплатите им (минимум) хиляда лева. Това е инвестиция в бъдещето на страната. Няма да вдигне качеството на образованието моментално, но ще го вдигне постепенно и като начало ще вдигне престижа на професията. Защото сега хората смятат бедните за тъпи и некадърни; учителите са бедни, следователно са тъпи и некадърни и това се внушава на децата от самите родители. Съвсем наскоро слушах как учителите работят по половин ден, изпяват си урока и се прибират и всъщност повече пари не заслужават. И без това трябва да ги съкратят, как ще преподават на паралелки с толкова малко деца. А пък те са балъци, като не искат да работят за 300 лв, ами да спрат – щом работят за толкова, проблемът е изцяло и само техен. Аз тогава също цитирах това за попа и даскала, опасявам се без никакъв ефект:)

  5. А бе, прецакаш ли здравеопазването и образованието на една страна, прецакал си и страната. Туй то. 😕

  6. ако ти вдигнат заплатата, ставаш ли автоматично по-кадърен и обичащ работата си? съгласна съм, че са нужни по-големи заплати … за всички, за да живеят нормално.

    но ако не вършиш работата си ок за 300 лева, на какво основание ще ти вдигна заплатата на 1 000? да проверя дали ще започнеш да я вършиш по-добре?

    вдигни заплатите, вдигни критериите … и откъде ще дойдат на талази добри учители да се конкурират за тези работни места?

    по-големи заплати са нужни, но далеч недостатъчни за решаването на проблема. обещавам да пиша и аз … когато му дойде времето

  7. @lyd
    Не, не ставаш по-добър, но пък по-високата заплата ще даде стимул на кадърните и желаещите да се занимават с това млади хора. Хора, които в момента се занимават с други неща, а не с това, което наистина им харесва и заради което са влезли в разни спрециалности като математика, българска филология и т.н.
    А как точно ще си изградиш критерии за пресяването на кадърните от некадърните е съвсем отделен въпрос.
    Откъде ще дойдат ли толкова кандидати? От моя випуск в университета от 130 завършили Българска филология няма един, който да работи като учител, защо ли? Защото точно снощи чух: „То с тази специалност само един учител можеш да станеш.“ И не го чух за първи път. Ненавиждам тонът, който хората използват като казват учител. Някога, през годините, в които бяха покровителствани кофражистите и т.н. учители все пак бяха на почит. Така бяхме възпитавани. И не от тях. От родителите си, далеч преди да сме прекрачили училищния праг. Нямаше начин да ни мине през главата да обидим учител.
    Поне за 20 човека се сещам, които наистина биха се радвали да преподават и ги бива. Само дето нито един от тях не преподава. Учителското съществуване не е привлекателно за всеки, нямаш голяма възможност за градене на кариера,занимаваш се да оправяш грешките на родителите, за да успееш да налееш малко знания в глави силно повлияни от хормоните. хабиш си нервите, нямаш възможност да ползваш платен отпуск, когато искаш, а си ограничен с ваканциите. Но за сметка на това получаваш заплата, която е 1/3 от тази на един ватман, а повишение получаваш с много труд и то е само моментно и отива за плащане на данъци върху повишението на заплатата. Смятат те за една от онези брънки на обществото, които са длъжни да работят независимо от условията, защото са си избрали това поприще.
    Неведнъж са ми предлагали да започна работа в едно или друго училище. И аз нито веднъж не съм се и замислял над предложението. Но пък всеки път мислех над това, че не се замислям. И знам кога бих се замислил. Но още не виждам условията, които биха накарали мен и тези като мен да се замислят.

  8. Именно. Асен ме изпреварил. Лид, като ми вдигнат заплатата не ставам автоматично по-кадърен, само че една висока заплата стимулира по-кадърните и можещите да искат конкретната работа, както мисля, че много ясно съм го казала в ентрито. В момента сред най-привлекателните специалности са информатиката и правото, което е нормално – в тези области действително се работи срещу пари. Понеже са търсени специалности, в тях много по-трудно може да се промъкне човек, който е влязъл там, щото никъде другаде не са го приели.

    Щото сега, както пак твърдя, че съм го казала, кадърните и можещите нямат никаква причина да искат да стават учители, след като могат да работят нещо, срещу което да получават все пак някакви пари. А вместо тях в педагогическите специалности започват все по-масово да влизат хора, които не са били приети никъде другаде. В педагофическите вуз-ове влизането започна да става плашещо лесно, защото професията на учителя внезапно се оказа силно маргинализирана и озадачаващо непрестижна. Ама това го казвам в ентрито, Асен ме е повторил, та айде да спра да потретвам

  9. Предполагам, че съм с една идея по-прясно излязъл от българската образователната система, та ми се полага малко словесно местенце под Слънцето.

    Авторитетът на българския учител в очите на ученика не е паднал заради някакъв колапс на ценностната система или липса на домашно възпитание. Авторитетът на българския учител започва да се стопява в момента, в който печели по-малко от родителите на всички деца в класа си. Понеже живеем в епоха, която не величае фрезистите, стругарите и прочее други явно мръсни професии, това че някой притежава повече го кара да се отъждествява с нещо повече като човек; логично, когато на родителска среща се съберат угоителите на 22 деца, в чиито очи човекът зад катедрата е житейски боклук, то е нормално тези хора като се върнат да се бъзикнат с вехтия пуловер и оръфаното яке на преподавателя – на децата е ясно, че й по-малко им стига.

    Аз самият не мога да кажа, че съм поставял стандарти в доброто отношение към учителите и редовно си получавах, от този и онзи, лекции, в които лайтмотива беше, че ако „едно време“ си позволиш да кажеш нещо такова на учител, то в най-добрия случай ще ти обръснат косата. Не се и съмнявам, че майка ми и баща ми са благоговеели пред учителите в гимназията, която после и аз завърших; не се съмнявам също така обаче, че това не са били същите изгризани от живота индивиди, които в момента пълнят учителските стаи. Не е възможно човек да запази страхопочитание пред хора, които не умеят да се изразяват гладко на български език, демонстрират абсолютно непознание на материята, която преподават (което се случва не след някаква дълбочинна проверка, а в клас, пред самите ученици) и които поставят бележкарството на пиедестал. Това са все неща, които реално съм виждал – не искам и да знам какво би се получило, ако някой с по-разюздана фантазия или по-дълбока памет се заеме с тази задача. Така или иначе, българският учител, в момента, също както и българският ученик, е предимно лумпен.

    Айде стига съм писал 🙂

  10. хей, ясна ми е идеята за привличането на кадърни чрез пари. хубаво! ама как се създават кадърни учители? не е само с предлагане на много пари.

    между другото в западна европа има и нараства глада за учители. и са по-добре платени от нашите тук. колко бг учители са пожелали да преподават в европейска страна? дали ще отговорят на критериите?

  11. А, нито знам какви са критериите в Европа, нито дали наши хора ще отговарят на тамошните. Което не го знаем, не го знаем. Но когато една професия се превърне в желана, това неминуемо ще предизвика наплив от хора, които желаят да я усвоят. Тъй като местата за педагози не би следвало да са неограничени, следвателно не много хора биха успели да се преборят, за да влязат в университета с точно тази специалност. Следователно конкуренцията ще се засили и ще бъде доста по-малко възможно неграмотни хора, които пишат „незнам“, говорят на „апселютно“ и пр. да стават учители.

    Е как ще направиш тази професия желана, ако не с финансов стимул? Щото напоследък се превръща в желана за лешпери, които стават учители ей така, за да имат голяма ваканция през лятото и за да им тече стажа.

    Кадърни учители не се създават само с много пари. Трябва да си го имаш и отвътре. Това обаче важи за абсолютно всяка друга професия – и за кадърните адвокати, програмисти, балерини, дори и продавачи на вестници ако щеш. Но превръщането на учителската професия в желана ще генерира много повече кадърни учители от преди и съответно ще се намали броя на хората, които пишат „незнам“.

  12. За да илюстрирам упадъка на специалностите, с които принципно се готвят преподаватели, ще дам прост пример. Майка ми е завършила английска филология в СУ в края на комунизма и, при все че съм пристрастен, смея да твърдя, че е особено кадърен специалист. Тя работи, първо като преподавател в местното ИМТ, след това – като преводачка на художествена литература; когато се роди брат ми и баща ми започна да печели достатъчно, за да няма нужда да работи, тя спря с мотива, че е повече от смешно да не се грижи за бъдещето на децата си в името на смешни пари.

    В същото време, нейна позната – шивачка, отгледа сина си, изучи го в някой от местните техникуми, където същия завършил с обичайния посредствен успех. Без да е изучавал кой знае колко английски се явил на изпит и в момента учи английска филология в СУ.

    Моя съученичка, която едвам изкласи по английски през всяка една от петте години в тукашната езикова гимназия, наскоро се похвали, че е приета английска филология в Шумен.

    Втори език (немски) една година ми преподаваше жена, която не криеше, че допреди две години обучавала учениците в Механотехникума да работят със струг, след което след „бърза преквалификация“ в Шумен станала учителка по немски.

    Изводът? Очевидно филологиите (а вероятно и другите „даскалски“ специалности) в момента едвам си запълват бройките, при това ги запълват с хора, които може и принципно да не са лоши, но със сигурност житейската им реализация не минава задължително през завършването на висше образование и комуто по никакъв начин не бива да се позволява да учат децата ни.

  13. още едно нещо: предвид броя на учениците имаме доста повече учители отколкото е нужно (спрямо броя ученици, които се падат на един учител – по ес страндарти). по мое време класовете бяха по около 40 души. по 26 бяха само специализираните гимназиално паралелки. според онзи вече забравен ( но не и от мен) скандален доклад на финансовото министерство на милен велчев, учителите са два пъти повече от необходимото. в бг има училище с 6 ученика и 12 души персонал. съществуват смесени паралелки в градовете софия и хасково ( поне миналата година) – това го чух на живо от министъра. е? ами ако се освободят от работа половината учители, може да има достатъчно пари да се вдигнат двойно заплатите. 600-700 лева ок ли е на първо време, марфа? да, ама на кое правителство му стиска да съкрати половината учители? може би съм казвала, че ако имах власт, бих съкратила всички и назначавала след комкурс. проблемът е, че все по-често напоследък си мисля, че с тези мои критерии, бая деца ще останат без учители. а не бива. нека си ходят децата, нека се учат. и учителите да имат работа.

  14. Е те доколкото ми е известно, вече са изпосъкратени над 10 000 учители. Не знам точно колко трябва да се съкратят, за да достигнат оптималното съотношение учители:ученици, а и не знам какво точно трябва да бъде това съотношение, както и не съм убедена, че ако се съкратят половината учители, другата половина ще започнат да получават нормални заплати. Тук обаче става въпрос за нещо, което е наистина страшно – една държава, която буквално е заебала образованието и здравеопазването си. В едно не толкова далечно бъдеще това неминуемо ще означава болен и неграмотен народ.

  15. че го е заебала, заебала го е. но пак идва въпросът какво е държавата 🙂 както и да е.

    но само констатации не са достатъчни. нужна е визия какво образование искаме, а после и разбиране по какъв начин можем да постигнем това, което искаме, кой е приложимият за нас и т.н.

    а ние даже не сме говорили за визията, марфичка. ако за разговорим за това, ще видиш, че има доста различни мнения… малко като орел, рак и щука. ама аз ще започна такава дискусия лека полека. като за начало, посети моя блог днес и се подпиши 😛

  16. Pingback: Pеалността е въпрос на гледна точка...

  17. Работя в училище като учител по БЕЛ.Тази години дъщеря ми започна първи клас и ми се наложи да се сблъскам с родителската логика-нещо,което досега мислех,че разбирам!Не писъствах на цялата родителска среща,защото и моят собствен клас имаше такава.През времето на моето отсъствие,останалите ме зачислили в родителския актив-много важно нещо за първи клас-установих със закъснение!С другите родители от въпросния актив решихме да събираме пари за падарък на децата,почерпка за всички и подарък за госпожата -общо 4 лв,разпределени както следва:2:1:1.Това го решаваме 5 родители.Съобщаваме го на другите на нарочна среща и какъв е отговора!“Защо ще се събира по 1 лв за госпожата-нали всяко дете ще и донесе някакво цвете за 15?Много и е цял лев!“Стигнахме до компромисното решение -за госпожата по 50 стотинки да се събират!А подаръкът -да не се заблудите не беше за госпожата ,а за класната стая-едно разкошно живо цвете,за което децата да се грижат!
    Изводите останаха за мен:1.Щом тези,за чиито деца се грижим по цял ден оценяват труда ни на 50 стотинки,какво остава за тези ,които нямат деца при нас?;2.Как министърът ни ще е съгласен да ни се увеличат заплатите,като може и да си плащаме ,за да работим?;3.Как ще ни слушат децата,като чуват какво говорят родители им за нас?
    И в тая връзка нашия министър знае ли ,че учителското съсловие плаща и сметки?Освен данъците върху заплатата си!

  18. Много благодаря за корекцията!:))
    И да продължа с учителските си неволи!Днес ми падна пердето:една родителка на ученик от моя 9 клас ,днес-18.09-решила,че синът и няма да учи в нашата гимназия.Само че имало една подробност преди да вземе диплома и отпускно-да донесе писмо от училището,в което ще го записва,че имат свободно място и ще го приемат…Оттам по неизвестна причина(?!)не и дали такова!И днес родителката се върна в нашето училище, и аз взех,че и попаднах в полезрението-голямо викане падна-то не ме уволнява,то не ме заплашва(от шамарите ме спасиха дванадесетокласниците ми!),то не ми обяснява как аз мога да и дам документи,които се подписват от директора…В края на около 10 минутната си тирада ми определи срок:“И ако до края на седмицата не се стегнеш в краката…“-след което си замина,продължавайки да крещи по коридора.На мен обаче всичко това, след пет плътни часа, ми дойде много и извиках полиция!След като нямам права,след като никой не може да обясни на родителите техните права и задължения-реших,че полицията е институцията,която трябва да вземе отношение за здравето и сигурността ми.За щастие полицаят,който дойде се оказа родител на една ученичка.Човекът разбра какво му обяснявам и ми предложи да не подавам жалба сега,а само ако случката се повтори.И отиде да я търси ,за да я предупреди…За мен остана да чакам края на седмицата,да се стягам в краката и да се надявам ,че в края на седмицата всички, от които зависи издаването на отпускно свидетелство да са на работа -за разлика от днес!
    Та стискайте ми палци за края на седмицата!:)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s